Głoskowanie to kolejny etap ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny na materiale słownym bezliterowym. Rozpoczynamy te zabawy już z młodszymi dziećmi, ale zazwyczaj dopiero dzieci sześcio- i siedmioletnie poradzą sobie ze wszystkimi ćwiczeniami.

Od czego zacząć głoskowanie?

 

Głoskowanie, czyli fachowo mówiąc, analizę słuchową wyrazu rozpoczynamy od ćwiczeń wyróżniających pojedynczą głoskę – w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (na początku, na końcu i w środku wyrazu 🙂 ). Nie zapominajmy również o syntezie słuchowej, czyli połączenie jednej głoski z wyrazem (lub odwrotnie), aby na koniec powstał inny wyraz.

 

Wyróżnianie głoski w nagłosie:

 

  • wyróżnianie samogłoski na początku wyrazu występującej w roli sylaby (zaczynamy od pokazania obrazka) np. ogórek. oko, aparat.

 

 

  • wyróżnianie spółgłoski na początku wyrazu w sylabie otwartej złożonej ze spółgłoski i samogłoski np. burak, pomidor, cebula.

 

 

  • wyróżnianie spółgłoski na początku wyrazu w grupach spółgłoskowych np. groch, gruszki, krata.

 

 

Głoskowanie – ćwiczenia i zabawy:

 

  • Z podanych obrazków wybierz owoce i warzywa, których nazwy zaczynają się np. głoską b.

 

  • Podskocz (klaśnij, wstań, tupnij itp.), jeśli usłyszysz wyraz rozpoczynający się np. głoską o.

 

  • Nauczyciel umieszcza na dywanie przedmiot np. monetę i mówi: podejdą dzieci, których imiona zaczynają się taką samą głoską jak nazwa przedmiotu.

 

  • Zabawa w sklep – kupujemy tylko te przedmioty (ilustracje), których nazwa nie rozpoczyna się głoską m.

 

  • Konkurs rysunkowy „Rysujemy pojazdy” – np. narysuj jak najwięcej pojazdów, które zawierają głoskę t (tramwaj, trolejbus, traktor).

 

  • Zabawa „Jaworowi ludzie” – zatrzymane dziecko musI podać wyraz na podaną głoskę np. d(dom), g (garnek).

 

  • „W co ubierają się panowie?” – podaj nazwy rzeczy, które rozpoczynają się np. głoską k (kamizelka, koszula, krawat, kapelusz).

 

  • „Części ciała” – podaj nazwy części ciała zaczynające się głoską u (uszy,usta), głoską r (ręka) itd.

 

  • Rzucanie piłki w kole – kto złapie piłkę podaje wyraz zaczynający się podaną głoską np. d(drzewo).

 

  • Zabawa „Co mam przywieźć?” – Jedno dziecko (lub nauczyciel) mówi: Jadę do … (wymienia nazwę miejscowości). Co mam przywieźć?  Zapytany uczeń musi tak odpowiedzieć, by nazwa przedmiotu zaczynała się na tę samą głoskę, co nazwa miejscowości np. szczotkę ze Szczecina, rower z Radomia, piłkę z Poznania.

 

  • Pokoloruj tylko te obrazki, w których nazwie słyszysz na początku głoskę k.

 

Pobierz kartę Tutaj >>

 

To dopiero początek zabawy z głoskowaniem. Następna część już wkrótce.

Pamiętajmy jednak, że pierwszym krokiem w analizie i syntezie słuchowej jest wyodrębnianie zdań, wyrazów i sylab. Zobacz ĆWICZENIA >>

 

Pozdrawiam

 

szkolne-inspiracje

 

 

Ćwiczenia i zabawy zostały zaczerpnięte m.in. z książki A.Czochry, I.Tarkowskiej „Mój pierwszy elementarz. Przewodnik metodyczny”.

 


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Pin It on Pinterest

Share This

UDOSTĘPNIJ TEN POST!

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się ze znajomymi!