Kalendarz nietypowych świąt wywoływał u mnie dawniej, co najwyżej, uśmiech na twarzy.
Z czasem jednak dostrzegłam dydaktyczno-wychowawczy potencjał, bo przecież wszyscy lubimy świętować. Poza tym, mając punkt zaczepienia, fajne pomysły same przychodzą nam do głowy. Na pewno więcej pola do popisu mają nauczyciele przedszkola, ale i w edukacji wczesnoszkolnej mamy wiele możliwości na uatrakcyjnienie zajęć.
Oczywiście nie możemy popadać w przesadę, bo w tej chwili prawie każdy dzień ma przypisane święto w kalendarzu.
Przeciwnicy dziwnych świąt na pewno wskażą na ogrom już obowiązujących obecnie w kalendarzu uroczystości:
- święta państwowe, takie jak Święto Niepodległości, Dzień Flagi. Święto Konstytucji 3 Maja, Święto KEN
- związane z tradycjami rodzinnymi – Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Dziecka
- religijne – Boże Narodzenie, Wielkanoc
- przyrodnicze – związane z porami roku – np. Pierwszy Dzień Wiosny
- i inne – Pasowanie na ucznia, andrzejki, mikołajki, walentynki
Co możemy zatem wybrać z kalendarza nietypowych świąt i zastosować w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole?
Oto moje propozycje:
4 stycznia – Dzień Filatelisty
– dzieci mogą przynieść do szkoły klasery ze znaczkami – nasze hobby;
– zapraszamy zapalonego filatelistę (tatę, wujka, dziadka), aby opowiedział o swojej pasji;
– rozmawiamy o sposobach komunikowania się na odległość – nauka adresowania i pisania listów;
– oglądanie znaczków o danej tematyce może być również punktem wyjścia do konkretnego tematu np. znaczki z roślinami, zwierzętami do zajęć przyrodniczych, znaczki z pojazdami do rozmowy o rodzajach transportu itd.
18 stycznia – Dzień Kubusia Puchatka
– zajęcia na temat przyjaźni;
– ciekawostki o niedźwiedziach – wykonanie lapbooka;
– przyjęcie dla Kubusia Puchatka:
- przygotowanie upominków (praca plastyczna),
- koncert dla misia (zajęcia muzyczne z instrumentami),
- poczęstunek – „Zdrowe potrawy na przyjęcie urodzinowe”, układanie życzeń urodzinowych,
- zabawy i konkursy sprawnościowe np. ,,SKACZĄCA MAMA KANGURZYCA ” – dzieci poruszają się po sali naśladując skoki kangura /ręce wysoko ugięte w łokciach, dłonie ułożone płasko przed sobą, kolana ugięte, głowa do góry, kangur skacze na całych stopach, ,, MAŁE CONIECO”- dzieci w parach zjadają miód z talerzyka bez użycia łyżeczki;
7 października – Dzień Uśmiechu
– zajęcia o uczuciach (mnóstwo możliwości);
– rozmowa na temat znaczenia humoru w życiu codziennym, na czym polega dobry żart?
– zabawy ruchowe na opak np. „Jazda samochodem” – nauczyciel wydaje polecenia, jak mają poruszać się dzieci, a uczniowie wykonują je na opak np. skręć w lewo – skręca w prawo;
– zamiana figur geometrycznych (koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt) na uśmiechnięte stworki – praca plastyczna;
– „Dbam o swój uśmiech” – zajęcia na temat higieny jamy ustnej itd.
Oczywiście takie zajęcia nie muszą trwać cały dzień. Możemy również przygotować wspólnie z uczniami tematyczną gazetkę – patrz Pinterest lub przygotować happening szkolny np. w Dniu Uśmiechu przyklejać wszystkim wchodzącym do szkoły uśmiechnięte buźki (emotikony), a nawet pokusić się o akcję na terenie miasta.
21 listopada – Dzień Życzliwości
Ten dzień na pewno może być wspaniałym sposobem integracji zespołu klasowego, ale też uczniów całej szkoły. Propozycje zabaw i pracy plastycznej znajdziesz >> TUTAJ.
Moim zamiarem nie jest pokazanie konkretnych zajęć, ale pobudzenie Waszej kreatywności. Chciałabym, abyście dostrzegli potencjał w obchodzeniu „dziwnych” świąt. Jest to poprzez nietypowe i niecodzienne działania, wspaniała okazja do rozwijania kreatywności i twórczej aktywności dzieci.
Święta te trudno znaleźć w zwykłym kalendarzu, dlatego mam dla Was prezent. Zapisując się do Newslettera Szkolnych Inspiracji otrzymasz co miesiąc kalendarz nietypowych świąt w postaci tapety na pulpit komputera:
Nie pamiętasz, jak ustawić tapetę?
Kliknij prawym przyciskiem myszki na zdjęcie i ustaw jako tło.
Pozdrawiam
Anna Albrecht
Pamiętam jak na dzień Pluszowego Misia zainspirował mnie do stworzenia gry http://www.debinski.edu.pl/misiowy-miodek-gra-planszowa/
Potem skończyła u terapeutów, bo jest za łatwa do zerówki a w sam raz do pracy z dziećmi o SPE.
No właśnie, te „dziwne” święta pobudzają nas do kreatywności i twórczej aktywności. Ja z okazji Dnia Postaci z Bajek, pierwszy raz w życiu (po 30 latach pracy pedagogicznej), przebrałam się za wróżkę. Nie tylko dzieci, ale również moje koleżanki były w szoku, bo ja raczej nie lubię, gdy nauczyciele się przebierają w szkole. 🙂
Kiedyś zrobiłem dzień bez pytania, bo akurat w kalendarzu był „dzień młodzieży prawosławnej” – uznałem, że są i młodzi i sławni i prawi w swych zachowaniu, więc im się należy. Wszyscy byli zadowoleni 🙂
Ciekawi mnie, kto jeszcze w domu ma klaser?
Ja mam klaser, a właściwie mój mąż. 🙂
Ja nawet kilka, wszystkie z lat 80-tych 🙂 („A tak dzieci wygląda znaczek. A co to proszę pana jest ZNACZEK?!”)
Czyli będziemy pokazywać znaczki jako relikt przeszłości, a słowo „filatelista” sprawdzać w słowniku wyrazów obcych. 😉