Zabawy dla dzieci w kręgu

 

Zabawy dla dzieci nie zawsze muszą mieć aspekt dydaktyczny. Wszyscy potrzebujemy chwili wytchnienia od swoich obowiązków. Dziecięca zabawa jest często niedoceniana przez dorosłych, a przecież już samo skupienie uwagi na zasadach i regułach, jest bezcenne.

Zabawy dla dzieci są oczywiste w przedszkolu, ale czy powinniśmy rezygnować z nich w szkole?

Na pewno nie. Możemy jedynie skomplikować reguły, aby zabawa nie była dla dzieci nudna. Wiele zabaw przetrwało dziesiątki lat i nadal chętnie wykorzystujemy je w pracy z dziećmi.

Przypomnę te najbardziej znane i lubiane zabawy dla dzieci, które możemy wykorzystywać na zajęciach w klasie, na sali gimnastycznej lub na podwórku.

 

Zabawy dla dzieci – szkolne i przedszkolne inspiracje

 

1. Ciuciubabka

Zabawa ruchowa znana od wieków. Opis tej zabawy zabawy dla dzieci i innych zabaw podwórkowych znajdziecie w artykule  >> Najbardziej popularne i lubiane zabawy podwórkowe.

 

Zabawy dla dzieci - ciuciubabka

 

2. Bociania Ciuciubabka

Ciuciubabka może dostać nowe oblicze.
Znów jedno dziecko ma zasłonięte oczy, pozostałe okręcają je i pytają:

  • Babko, babko na czym stoisz?
  • Na beczce!
  • A co w tej beczce?
  • Kapusta i kwas!
  • No to babko, goń Ty nas!

Wszyscy uciekają, skacząc tylko na jednej nodze. Jeśli ktoś dotknie obydwoma nogami ziemi, musi stać nieruchomo tak długo, aż Ciuciubabka kogoś schwyta. Ciuciubabka może łapać zarówno poruszających się, jak i stojących uczestników.

 

3. Chodzi lisek

Uczestnicy siedzą w kole i głośno mówią:

Chodzi lisek koło drogi.
Nie ma ręki ani nogi.
Kto się liska nie spodzieje,
tego kita przyodzieje.

lub

Chodzi lisek koło drogi
Cichuteńko stawia nogi,
Cichuteńko się zakrada,
Nic nikomu nie powiada.

Jedno dziecko (lisek) chodzi cichutko za plecami grupy, trzymając chusteczkę w ręku.W dowolnym momencie rzuca chusteczkę za plecami kolegi lub koleżanki i ucieka. Ten, któremu podrzucono chusteczkę, musi ją podnieść i goni lisa. Lis stara się szybko dotrzeć do zwolnionego miejsca i tam usiąść. Jeśli mu się to uda, osoba z chusteczką zostaje lisem. Jeśli zaś goniący złapał lisa, lisek siada do środka koła. Siedzi tam tak długo, aż następna osoba nie zdąży zająć swojego miejsca w kole.

 

4. Noc i dzień

Dzieci chodzą po sali.  Prowadzący mówi:

Słońce wstaje, zaczyna się dzień
i moja zabawa zaczyna się też,
a gdy zajdzie słońce zaczyna się noc,
wtedy księżyc wyciąga swój czarodziejski koc.

Na hasło „noc” dzieci kucają i zamykają oczy. W myślach lub po cichutku liczą do 10, a prowadzący przykrywa w tym czasie kogoś kocem.
Następnie dzieci otwierają oczy i starają się zgadnąć, kogo nie ma. Kto pierwszy zgadnie przejmuje koc i prowadzenie zabawy.

 

5. Zwierzę, co ma pierze

Wszyscy siedzą w półkolu. Wybrana osoba siedzi na przeciwko i podnosi ręce do góry, mówiąc przy tym np. wróbel fruwa, wrona fruwa, bocian fruwa. Dzieci powtarzają jego ruchy, pod warunkiem, że prowadzący wymienia nazwę ptaka. Jeśli wymieni inne zwierzę, uczestnicy nie zwracają uwagi na podniesione ręce prowadzącego i nie poruszają się. Kto się pomyli i mimo to podniesie ręce, daje fant lub odpada z gry.

 

Zabawy dla dzieci w szkole i w przedszkolu

 

6. Poszedł Jarek na Jarmarek

Zabawę zaczynamy mówiąc: Poszedł Jarek na Jarmarek i kupił jajka.
Kolejne dziecko powtarza zdanie i dodaje coś od siebie np.: Poszedł Jarek na Jarmarek i kupił jajka oraz chleb.
Nastepna osoba powtarza całość i dodaje swój wyraz.
Zabawa kończymy, gdy nastąpi pomyłka w powtarzaniu.

 

7. Dyrygent

Siadamy w kole. Jedna osoba wychodzi za drzwi, a w tym czasie wybieramy spośród siebie dyrygenta, który będzie pokazywał grę na różnych instrumentach, co chwila je zmieniając. Wszyscy muszą dyskretnie go naśladować. Zapraszamy osobę zgadującą, by spróbowała wskazać, kto jest dyrygentem. Jeśli nie odgadnie, wychodzi ponownie za drzwi i zabawę powtarzamy.

 

8. Detektyw

Wyznaczamy detektywa, którego zadaniem będzie odgadnąć, o kim wszyszscy mówią. Chętne dzieci (lub wszyscy po kolei) opisują ustaloną wcześniej osobę, pamiętając, aby był to pozytywny przekaz np.

  • To jest chłopiec, który ma jasne włosy.
  • Ta osoba zawsze wszystkim chętnie pomaga.

Po ustalonym czasie (możemy postawić klepsydrę), detektyw musi odgadnąć, o kogo chodzi.

 

9. Czy znasz magiczną liczbę 7?

 

Jest to moja ulubiona zabawa dla dzieci ze śpiewem.
Stajemy w kole i łapiemy się za ręce. Śpiewając przesuwamy się w jednym kierunku:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?

Tak jest 1 … .

W tym momencie wybrane dziecko pokazuje wybrany ruch np. klaszcze., a wszyscy je naśladują.
Śpiewamy dalej:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?

Tak jest 1 (klaszczemy).
Tak jest 2 … .

I znów jeden z uczestników wymyśla zadanie dla innych np. podskok.
Śpiewamy dalej:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?

Tak jest 1 (klaszczemy).
Tak jest 2
(podskakujemy).
Tak jest 3 … .

Dokładamy kolejną propozycję np. przysiad.
Śpiewamy dalej:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1 (klaszczemy).
Tak jest 2
(podskakujemy).
Tak jest 3… .

Za każdym razem dokładamy nowy ruch, aż dojdziemy do 7.

W całości zabawa może wyglądać tak:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1 (klaszczemy).
Tak jest 2
(podskakujemy).
Tak jest 3 (przysiad).
Tak jest 4 (tupanie prawą nogą).
Tak jest 5 (podskok na lewej nodze).
Tak jest 6 (obrót).
Tak jest 7 (klaszczemy nad głową).

 

10. Malarz

Wybrane dziecko (Malarz) siada w środku koła i rozpoczyna zabawę:

  • Puk puk (Stuka o dywan.)
  • Kto tam? (Odpowiadają dzieci.)
  • To ja, malarz.
  • A co potrzebujesz?
  • Farby.
  • Jakiego koloru?

Dziecko podaje kolor. Jeśli uczestnicy w kole mają wymieniony kolor na sobie (na butach, spodniach, koszuli, itd.), podnoszą rękę. Z tych dzieci Malarz wybiera następnego Malarza.

 

Zabaw dla dzieci jest mnóstwo. Nie sposób przytoczyć wszystkich.
Dajcie znać w komentarzach, jakie zabawy wykorzystujecie na zajęciach, to dopiszemy je do listy.

Spójrzcie też, jakie zabawy oddechowe możemy wykorzystać na zajęciach >> Dmuchamy nie tylko na zimne.

 

Pozdrawiam

Anna Albrecht

szkolne-inspiracje

 

 

 

15
0
Would love your thoughts, please comment.x