Dzień Babci i Dziadka w szkole to nie tylko okazja do świętowania, ale też do nauki i budowania mostów między pokoleniami. Jako nauczyciele, mamy wyjątkową możliwość kształtowania tych ważnych relacji. Niezależnie od tego, jaką formę obchodów wybierzemy, najważniejsze, aby uczynić ten dzień wyjątkowym zarówno dla naszych uczniów, jak i ich babć i dziadków.

W klasach 1-3, gdzie dzieci są szczególnie otwarte na nowe formy uczenia się i wyrażania uczuć, możemy przygotować szereg twórczych i zabawnych aktywności. Poniżej znajdziecie inspiracje, jak włączyć najmłodszych w świętowanie tego wyjątkowego dnia. Mam nadzieję, że każdy wybierze coś dla siebie.

Moja Babcia, Mój Dziadek – portrety słowem i obrazem

Pierwszy pomysł na świętowanie Dnia Babci i Dziadka w klasach 1-3 koncentruje się na twórczym przedstawieniu postaci babć i dziadków przez dzieci. Ta aktywność angażuje zarówno umiejętności plastyczne, jak i literackie, pozwalając dzieciom wyrazić swoje uczucia i myśli na temat swoich najbliższych.

Część plastyczna – portrety     

Materiały: farby, kolorowe kredki, markery, glina, papier, tektura.

Dzieci tworzą portrety swoich babć i dziadków przy użyciu farb, kolorowych kredek lub gliny. Ważne, aby każde dziecko miało swobodę w wyborze techniki i materiałów, co pozwala na indywidualne podejście do zadania.

Część literacka – opowiadania i wiersze

Materiały: papier, długopisy, kredki.

Po stworzeniu portretów, dzieci piszą krótkie opowiadania, wiersze lub opisy, które odnoszą się do ich babć i dziadków. Mogą to być historie o wspólnie spędzonym czasie, opis cech charakteru, wspomnienia, a nawet wyimaginowane przygody.

Prezentacja prac

Ukończone prace plastyczne wraz z tekstami są prezentowane w klasie lub na szkolnym korytarzu. Można zorganizować mini-wernisaż, na który zaproszeni zostaną dziadkowie oraz rodzice. Dzieci mają wtedy okazję zaprezentować swoje dzieła i opowiedzieć o nich. Prezentacja prac może być ważnym wydarzeniem w szkolnym kalendarzu, celebrującym rodzinę i międzypokoleniowe więzi.

Czas na opowieści

Dzieci zapraszają swoich dziadków do klasy (lub online), aby opowiedzieli im o swoim dzieciństwie, zabawach, które pamiętają. Może to być też czas na wspólne czytanie bajek. To już kwestia wyboru i zaangażowania dziadków.

  • Tematy opowieści: Tematy mogą być różnorodne, od opowieści o dzieciństwie dziadków, przez historie rodzinne, po opowiadanie o dawnych czasach. To świetna okazja dla dzieci, aby dowiedzieć się więcej o historii swojej rodziny i różnicach między pokoleniami.
  • Udział dzieci: Dzieci również mogą przygotować krótkie historie do opowiedzenia. Mogą to być opowieści o ich ulubionych chwilach spędzonych z babcią i dziadkiem, o rodzinnych wycieczkach, czy nawet małe przedstawienia na podstawie wspólnych przeżyć.
  • Wspólne czytanie bajek: Można także zorganizować sesję wspólnego czytania bajek lub książek, które są ulubionymi lekturami babć i dziadków. To sposób na pokazanie dzieciom literatury, która była popularna w młodości starszego pokolenia.
  • Sesja pytań i odpowiedzi: Na koniec warto przeprowadzić sesję pytań i odpowiedzi, gdzie dzieci mogą zadawać dziadkom pytania na temat ich opowieści, życia w przeszłości, czy różnic między pokoleniami.

„Czas na opowieści” to nie tylko opowiadanie historyjek, ale także wspaniała lekcja historii i kultury, która łączy różne pokolenia. Dzięki temu dzieci mają możliwość zrozumienia swojej rodzinnej historii i tradycji, a także budowania głębszych relacji ze swoimi dziadkami. Jest to również okazja do nauki empatii i szacunku dla starszych, co jest cenną lekcją na całe życie.

Podróż w czasie – Dzień Starych Zabawek

„Podróż w czasie” to aktywność, która przenosi dzieci w świat zabawek i gier z przeszłości. Dzień Starych Zabawek to niezwykła okazja, by dzieci z klas 1-3 mogły dowiedzieć się, jak bawili się ich rodzice czy dziadkowie, a także doświadczyć tych zabaw na własnej skórze.

Dzieci przynoszą do szkoły zabawki, które należały do ich rodziców lub dziadków. Mogą to być tradycyjne lalki, samochody, gry planszowe, karty, czy nawet prostsze zabawki jak skakanki czy bączki.

  • Opowiadanie historii zabawek: Każde dziecko ma okazję opowiedzieć klasie historię przyniesionej zabawki. Mogą to być opowieści o tym, jak ta zabawka została otrzymana, jakie wspomnienia się z nią wiążą, czy jakie gry były z nią związane.
  • Wspólna zabawa: Po opowiedzeniu historii dzieci mają okazję wspólnie się bawić tymi zabawkami. To nie tylko świetna zabawa, ale też praktyczne doświadczenie, jak bawiły się poprzednie pokolenia.
  • Porównanie zabawek – dawniej i dziś: Warto przeprowadzić dyskusję na temat różnic między zabawkami i grami z przeszłości a współczesnymi. To okazja do rozmowy o zmieniających się technologiach, trendach i sposobach spędzania wolnego czasu.
  • Tworzenie własnych zabawek: Dzieci mogą spróbować stworzyć własne wersje starych zabawek, używając dostępnych materiałów. To ćwiczenie w kreatywności i zrozumieniu, jak działają proste mechanizmy.

„Dzień Starych Zabawek” to nie tylko podróż do przeszłości, ale także okazja do nauki o historii, zmianach kulturowych i technologicznych. Dzieci uczą się doceniać proste przyjemności i kreatywność, która była niezbędna do tworzenia zabawek w przeszłości. Jest to również okazja do rozmowy o wartościach, jak trwałość i znaczenie wspomnień związanych z przedmiotami, co jest ważnym elementem edukacji emocjonalnej i społecznej najmłodszych.

 

Książka kucharska babci i dziadka

Wspólna książka kucharska

Kolejny pomysł to tworzenie książki z przepisami, gdzie każde dziecko wpisuje ulubiony przepis swoich dziadków. Można dołączyć rysunki potraw i własnoręcznie ozdobić książkę.
Od czego zaczynamy?

  • Zbieranie przepisów: Dzieci proszą swoje babcie i dziadków o ulubione rodzinne przepisy. Mogą to być przepisy na tradycyjne dania, ciasta, przetwory, czy nawet proste przekąski. Ważne, aby każdy przepis miał swoją historię lub znaczenie dla rodziny.
  • Opisywanie przepisów: Dzieci, z pomocą nauczyciela, zapisują przepisy w formie łatwej do zrozumienia i wykonania. Mogą także dodać krótkie opisy, dlaczego dany przepis jest dla nich ważny lub jakie wspomnienia się z nim wiążą.
  • Ilustrowanie przepisów: Do każdego przepisu dzieci mogą stworzyć własne ilustracje – rysunki potraw, scenki z gotowania, czy nawet portrety osób, które przekazały im przepis.
  • Tworzenie książki: Zebrane przepisy i ilustracje są następnie składane w formę książki. Może to być fizyczna książka stworzona przez dzieci lub wersja cyfrowa, którą można łatwo się podzielić z rodziną i przyjaciółmi.
  • Prezentacja książki: Gotowa książka może być przedstawiona w klasie, a nawet podczas szkolnego wydarzenia. Można również zorganizować mały pokaz kulinarny, gdzie dzieci przygotowują wybrane potrawy z książki.

Projekt „Wspólna książka kucharska” to znakomita okazja do łączenia nauki z zabawą. Dzieci nie tylko uczą się o gotowaniu, ale także o wartościach takich jak tradycja, rodzina i wspólne spędzanie czasu. Dodatkowo, tworzenie książki rozwija umiejętności pisania, czytania i ilustrowania. Jest to także wspaniały sposób na zachowanie rodzinnych tradycji kulinarnych i przekazywanie ich kolejnym pokoleniom. 

 Tańczymy i śpiewamy razem

Połączmy pokolenia poprzez muzykę i taniec. Dzieci mogą odkrywać muzyczne tradycje swoich babć i dziadków, a także dzielić się własnymi ulubionymi piosenkami.

Od czego warto zacząć?

  • Zbieranie ulubionych piosenek: Dzieci rozmawiają z babcią i dziadkiem, aby dowiedzieć się, jakie piosenki lubią lub jakie były popularne, gdy byli młodzi. Mogą to być tradycyjne piosenki ludowe, przeboje z młodości dziadków, a nawet kołysanki.
  • Przygotowanie repertuaru: Na podstawie zebranych informacji, dzieci wraz z nauczycielem przygotowują repertuar piosenek do wspólnego śpiewania. Może to być mieszanka starych przebojów oraz współczesnych piosenek lubianych przez dzieci.
  • Nauka tekstów i melodii: Dzieci uczą się tekstów i melodii wybranych piosenek. Być może uda się wam zaangażować nauczycieli muzyki lub uzdolnionych rodziców, aby pomogli w nauce i aranżacji utworów.
  • Taniec i ruch: Do niektórych piosenek można przygotować proste układy taneczne lub choreografie. To świetna okazja do aktywności fizycznej oraz nauki o różnych formach tańca.
  • Występ: Dzień prezentacji to czas, gdy dzieci mogą pokazać swoje umiejętności wokalne i taneczne. Może to być część większego szkolnego wydarzenia, gdzie zaproszeni są rodzice, babcie i dziadkowie, aby podziwiać występy np. Dzień Rodziny.
  • Wspólne śpiewanie i taniec: Po występie, wszyscy zgromadzeni – uczniowie, nauczyciele, rodzice, babcie i dziadkowie – wspólnie śpiewają i tańczą. To świetna okazja do integracji.

 

Świętowanie Dnia Babci i Dziadka w szkole to doskonała okazja, by nauczyć dzieci, jak ważne są rodzinne więzi, szacunek dla starszych oraz dzielenie się międzypokoleniowymi doświadczeniami. Jestem pewna, że te proste, ale pełne serca aktywności, nie tylko umilą ten dzień, ale także wzbogacą edukacyjne doświadczenie najmłodszych, tworząc niezapomniane wspomnienia.

Jeśli potrzebujesz plastycznych inspiracji, to zapraszam do artykułów:

Kwiatek dla Babci z chmury wyrazowej.

Medale z okazji Dnia Babci i Dziadka

Kalendarz dla Babci i Dziadka.

Mam też gotowe materiały „Paczka dla babci i dziadka” >> SPRAWDŹ.

Paczka dla babci i dziadka

Anna Albrecht

0
Would love your thoughts, please comment.x