Witraże, a właściwie mozaiki, to wspaniały pomysł na pracę plastyczną. Geometryczne figury na czarnym tle wspaniale imitują prawdziwe witraże. Standardowy witraż polega na wycięciu wzoru po konturach i podklejeniu np. barwną bibułą lub specjalnym papierem do witraży. Im bardziej skomplikowany wzór, tym trudniej wyciąć szablon. Zobacz tradycyjnie wykonany witraż motyla >> https://www.szkolneinspiracje.pl/motyl-witraz-z-papieru/
Alternatywą jest obrazek z figur geometrycznych na ciemnym tle. Nie będzie to jednak dekoracja okna, ale naprawdę praca o wyjątkowym uroku. Przy czym dziecko może się wykazać kreatywnością, samodzielnie projektując wzór, co przy tradycyjnym witrażu raczej nie jest możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że jest to dość trudna forma, wymagająca cierpliwości i koncentracji. Efekt końcowy wart jest jednak wysiłku. Geometryczne witraże możemy wykonać już nawet z ośmiolatkami. Poniżej prezentuję prace dziewięciolatków.
Temat pracy można podpowiedzieć, ponieważ na początek trzeba wybrać mało skomplikowane obrazki np. domek, rybkę, kwiatek, tak by można korzystać z jednego, dwóch kolorów.
Sposób wykonania:
Przygotowujemy czarną kartkę na tło i kolorowe kartki z bloku rysunkowego lub wycinanki.
Rysujemy i wycinamy zaplanowane elementy obrazka np. domek, drzewo, słońce lub, jak w moim przypadku, rybkę. Następnie rozcinamy na dowolne kwadraty, prostokąty, romby itp., pamiętając, aby przecinać po kolei paskami i dopiero po przyklejeniu przechodzić dalej. W przeciwnym razie, trudno będzie nam złożyć obrazek w całość. Konia z rzędem temu, kto spróbuje złożyć rozcięty na kawałki dach naszego domku, jeśli nie będziemy od razu układać rozciętych kawałków. Części przyklejamy w pewnym oddaleniu od siebie, tak by na koniec praca sprawiała wrażenie witrażu.
Witraże są na ogół bardzo kolorowe, można więc dodatkowo wprowadzić trochę akcentu kolorystycznego, nie wychodząc z konwencji geometrycznej. Łatwiej będzie nakleić np. błyszczące guziczki robotowi czy barwne łuski rybce, niż składać nasze obrazki z różnych kolorów.
Na koniec tniemy niebieski papier na paski, a potem na kwadraty i przyklejamy je pamiętając, aby nie dotykały się bokami.
Pojedyncze prace mają naprawdę dużo uroku, ale pokazane wspólnie, są niezwykłą i przyciągającą wzrok dekoracją. Wiele prac prezentuje się lepiej „w kupie” niż pojedynczo. Zobaczcie np. wiosenne jabłonie czy majową łąkę.
Zobaczcie galerię prac trzecioklasistów:
Pozdrawiam
Takie „zabawy” są jak najbardziej potrzebne dzieciom w szkołach. Pobudzają one kreatywność i wyobraźnie, co jest bardzo ważne. Miło widzieć, że ktoś jeszcze dba o takie rzeczy. Pomysł, jak sama zauważyłaś, nie jest za prosty w wykonaniu, ale efekty tu przedstawione są znakomite. Pozdrawiam! 🙂
Dziękuję za miłe słowa. Na pewno wygodniej dla nauczyciela jest dać dzieciom kredki i mieć lekcję „z głowy”. Bardziej skomplikowane pomysły wymagają więcej trudu i czasu na przygotowanie zajęć.
Świetny pomysł na zajęcie dla dzieci 🙂 chyba zaraz swoim zaproponuję, bo się zaczynają nudzić przy tej pogodzie 🙂
Super pomysł na spędzenie czasu z dzieckiem. Do wykorzystania na ciemne nadchodzące wieczory☺
Bardzo pomysłowe! 🙂
Wygląda na świetną zabawę! 😀
Fantastyczna zabawa!