Każda innowacja jest zmianą, ale nie każda zmiana jest innowacją. Jak więc nie pogubić się w gąszczu przepisów oraz sprzecznych informacji i stworzyć innowację, która pozwoli nam i naszym uczniom wejść na wyższy poziom. Tym bardziej, że jednym z kryteriów oceny pracy nauczyciela mianowanego i dyplomowanego jest jego kreatywność i innowacyjność w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Zanim podam kilka praktycznych wskazówek, spróbujmy odpowiedzieć na pytanie:
Co to jest innowacja?
Szeroko rozumiana innowacja obejmuje wszystko co nowe, a więc zmiany organizacyjne, technologiczne, techniczne, w systemach zarządzania, w komunikacji międzyludzkiej itd. A jak to jest w edukacji? Cytuję Wincentego Okonia:
Innowacją pedagogiczną jest zmiana struktury systemu szkolnego (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym. Składniki te obejmują m.in.: nauczycieli, uczniów programy i podręczniki, wyposażenie zakładów wychowawczych, środki masowego przekazu i środowisko wychowawcze”.
Rodzaje innowacji
Innowacje ze względu na treść można podzielić w skrócie :
Programowe – dotyczące zmian treści lub struktury programu kształcenia.
- modyfikacja programu nauczania;
- opracowanie autorskiego programu w oparciu o podstawę programową lub do zajęć, dla których nie ma podstawy programowej;
Organizacyjne – dotyczą organizacji życia szkoły.
- nowe zajęcia w szkolnym planie nauczania dla danej klasy;
- zajęcia w blokach przedmiotowych realizowane np. metodą projektów;
- współpraca z uczelniami np. współprowadzenie zajęć przez specjalistów z uczelni;
Metodyczne – dotyczą doskonalenia metod nauczania – uczenia się i wychowania, technologii nauczania.
- nowe metody pracy;
- nowatorskie pomoce dydaktyczne;
- nowe formy sprawdzania i oceniania uczniów;
Większość innowacji ma jednak charakter mieszany, czyli np. organizacyjno-metodyczny czy programowo-metodyczny.
Innowacje ze względu na stopień kreatywności:
- Nowatorskie – przynoszące radykalną zmianę.
- Doskonalące – wzbogacające praktykę pedagogiczną o nowe elementy.
Innowacje ze względu na funkcje szkoły:
- Dydaktyczne – usprawniające proces nauczania-uczenia się. Mogą obejmować każdy element kształcenia: cele, treści kształcenia, zasady, metody pracy itd., a także formy organizacyjne nauczania.
- Wychowawcze – które mają na celu rozwiązywanie problemów wychowawczych czy np. budowanie klimatu sprzyjającego uczeniu się.
Innowacje ze względu na autorów (twórców):
- Adoptowane – przeniesienie na grunt praktyki szkolnej rozwiązań zastosowanych przez innych, które odpowiadają naszym potrzebom czy naszemu zespołowi klasowemu.
- Adaptowane – wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań innych osób, ale po uprzedniej modyfikacji i dostosowaniu do swoich potrzeb i możliwości.
Nie jest więc prawdą, że nie możemy korzystać z doświadczeń innych. Nie zawsze nawet jest konieczność modyfikacji „cudzej” innowacji, jeśli odpowiada potrzebom naszej placówki.
Podstawa prawna prowadzenia innowacji
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) art. 41 ust. 1 pkt 3, art. 50 ust.2
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) art. 15 pkt 29b
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) art. 1 pkt 18, art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1.
Tworzenie i wdrażanie innowacji – praktyczne wskazówki
♦ Działania innowacyjne to takie, które nie były dotąd podejmowane w danej placówce, a jednocześnie przyczyniają się do podniesienia jakości nauczania i wychowania.
♦ To samo działanie w jednej szkole będzie innowacją, a w innej, która pracuje według wyższych standardów, już nie.
♦ Szkoła może samodzielnie podejmować decyzje, jakie będzie prowadziła innowacje i w jaki sposób będzie je realizowała i dokumentowała. Nie ma już przepisów narzucających konieczność zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu! Jednakże innowacje wymagające wyłożenia dodatkowych środków finansowych muszą być uzgodnione z organem prowadzącym.
♦ Nasze działania innowacyjne nie mogą naruszać prawa ucznia do bezpłatnej nauki.
♦ Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, kilka klas (jeden poziom) lub jedną klasę, ale nie może prowadzić do zmiany typu placówki.
♦ Udział nauczycieli w innowacji opracowanej przez innych nauczycieli jest dobrowolny.
♦ Opracowaną innowację nauczyciel (zespół nauczycieli) przedstawia dyrektorowi. Nie jest konieczne dołączenie opinii specjalistów, jednakże dyrektor może zwrócić się o opinię na temat innowacji do ekspertów (np. doradców metodycznych). Na koniec dyrektor podejmuje decyzję o wprowadzeniu innowacyjnych działań, często zasięgając wcześniej opinii rady pedagogicznej.
Przykładowy schemat innowacji
- Tytuł innowacji ( np. „Eksperymenty małe i duże”, „Trening strategicznego myślenia z szachami”, „Ekonomia w naszej klasie”, „Ortografia w chmurze”, „Tworzymy interaktywne książeczki”, „Myślę logicznie, liczę praktycznie”, „Multimedialna kronika klasowa” itp.).
- Rodzaj innowacji (np. programowa, metodyczna, organizacyjna, mieszana).
- Autor/autorzy.
- Termin realizacji innowacji (rok szkolny, cykl kształcenia).
- Czas trwania — określenie daty rozpoczęcia i zakończenia.
- Uczniowie objęci innowacją (oddział, oddziały, grupy uczniów).
- Szczegółowe założenia innowacji (uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian, określenie, co jest nowatorskim działaniem w opracowanej innowacji w odniesieniu do dotychczasowego procesu edukacyjnego, cele ogólne, cele szczegółowe, spodziewane efekty).
- Opis: • treści edukacyjnych • organizacji przebiegu innowacji • metod
- Niezbędne warunki do osiągnięcia założonych celów innowacji, np.: • rola nauczyciela, • organizacja sali lub pomieszczenia, • środki dydaktyczne, • współpraca z rodzicami, środowiskiem, • inne warunki niezbędne do osiągnięcia celów innowacji zdaniem autora/autorów.
- Sposoby ewaluacji (terminy, metody, narzędzia, sposób przedstawienia i wykorzystania wyników).
- Załączniki: • np. scenariusze, karty pracy, ankiety ewaluacyjne.
- Bibliografia.
Alternatywą do tworzenia innowacji jest udział w projektach np. eTwinning. Mam wrażenie, że są ciekawsze niż innowacja pedagogiczna, ponieważ łatwiej możemy nawiązać współpracę z klasami, szkołami z całej Polski, a nawet świata. O projektach eTwinning możesz przeczytać w wywiadzie z Katarzyną Symeniuk >> Projekt eTwinning – nie taki diabeł straszny …
🌟Czas na kosmiczne przygody! 🌟
Jeżeli szukasz gotowej innowacji, którą można wdrożyć od razu w swojej klasie, to zapraszam do wzięcia udziału w projekcie/innowacji „Razem w Kosmosie”. 🚀
Dołączając do projektu, uczniowie będą mieli okazję do:
🚀 Tworzenia modeli Układu Słonecznego.
🚀 Przeprowadzania eksperymentów związanych z grawitacją i prędkością światła.
🚀 Projektowania własnych rakiet.
🚀 Wymyślania unikalnych, wyimaginowanych planet.
🚀 A także wiele innych ekscytujących aktywności!
W materiałach znajdziesz gotowy wzór innowacji na podstawie projektu.
Zachęcam do odwiedzenia internetowej: https://www.szkolneinspiracje.pl/razem-w-kosmosie/ i zapoznania się z pełnym programem oraz materiałami dostępnymi dla nauczycieli.
📢 Odkryj innowacyjną naukę o Czasie!
Projekt/innowacja „Czas na zegar” to doskonała okazja, aby w ciekawy sposób wprowadzić dzieci w świat czasu, planowania i rytmów dnia.
🔥 Kluczowe aspekty:
🕰 Innowacyjna nauka o czasie: Kreatywne podejście, które łączy edukację z zabawą.
🎨 Twórcze scenariusze: Zajęcia pełne zadań, takich jak tworzenie zegarów marzeń czy kalendarzy klasowych.
🔬 Eksperymenty i doświadczenia: Dzieci samodzielnie mierzą czas, rozwijając zdolności analityczne.
🎲 Edukacyjne zabawy: Gry, które w przystępny sposób uczą pojęcia czasu.
📅 Planowanie i organizacja: Nauka tworzenia planów dnia oraz planowania codziennych obowiązków.
✂️ Zadania plastyczne: Rozwój wyobraźni i zdolności manualnych przez twórcze prace.
🤝 Współpraca i komunikacja: Wspólne projekty i prezentacje, które uczą pracy w grupie.
📖 Długoterminowe wyzwania: Prowadzenie dziennika przyrodniczego przez cały rok szkolny.
💡 Wsparcie dla nauczyciela: Przewodniki i karty pracy, które ułatwiają realizację zajęć.
🚀 Innowacja pedagogiczna: Projekt można prowadzić jako innowację, co daje dodatkowe możliwości rozwoju zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Dołącz do nas TUTAJ i spraw, aby nauka o czasie stała się prawdziwą przygodą! ⏳
🌟 Zdrowe nawyki już od najmłodszych lat! 🌟
Czy Twoja klasa jest gotowa na nowe wyzwania?
Dołącz do projektu/innowacji „Zdrowe życie i pierwsza pomoc”, który wprowadzi Twoich uczniów w świat zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej i nauki pierwszej pomocy! 🥗🏃♂️💪
🔸 Co oferujemy?
- Gotowe scenariusze lekcji
- Interaktywne gry i zabawy edukacyjne
- Karty pracy, które angażują i uczą
- Całoroczny program pełen ciekawych zajęć
🎯 Nie czekaj! Zadbaj o zdrowie swoich uczniów już dziś!
💻 Kliknij, aby dowiedzieć się więcej i dołączyć do projektu: szczegóły tutaj
Masz pytania? Pisz na: kontakt@szkolneinspiracje.pl
Pozdrawiam
Anna Albrecht
Źródło:
- Innowacyjność w szkole. Inspiracje w prawie oświatowym – Izabela Suckiel
- Nowe uregulowania prawne dotyczące prowadzenia innowacji. Innowacje a rozwój dziecka w wieku przedszkolnym – dobra praktyka – Renata Wiśniewska
- Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej – Barbara Dudel, Marta Kowalczuk-Walędziak, Katarzyna Maria Łogwiniuk, Katarzyna Szorc, Urszula Wróblewska
Przydatny artykuł. Pozdrawiam
Dziękuję. Mam nadzieję, że stanie się początkiem nowych edukacyjnych pomysłów.
Bardzo dobry artykuł. Porządkuje wiedzę na temat innowacji.
Dziękuję i zachęcam do tworzenia własnych innowacji.
Świetny artykuł. W jasny sposób przedstawia w czym rzecz.
Dziękuję, właśnie czegoś takiego potrzebowałam … Pozdrawiam!
Cieszę się. Zapraszam do innych artykułów.
Zwięźle i na temat, dziękuję za zebranie i przedstawienie w logiczny sposób tych informacji
Na pewno temat nie jest wyczerpany, ale od czegoś trzeba zacząć. 🙂
Dziękuję za przybliżenie tematu innowacji. Wszystkie twoje artykuły i pomoce dydaktyczne są dla mnie nieocenioną pomocą. Dziękuję.
Miło mi to słyszeć. 🙂
Świetny artykuł. Najważniejsze informacje w pigułce. Dziękuję i pozdrawiam 😀
Dziękuję za te artykuł. Własnie tego szukałam 😉🙏
Bardzo się cieszę, ze mogłam pomóc. 🙂
Dziękuję za artykuł. Temat potraktowany jasno i bardzo rzeczowo. Piszę innowację.
Mam nadzieję, że informacje zawarte w artykule, pomogą w sprawnym przygotowaniu innowacji. Pozdrawiam