Rebusy to taki rodzaj łamigłówek, który nie tylko pobudzają myślenie, ale też rozwijają pamięć i koncentrację. Często nie doceniamy wartości najprostszych sposobów wspomagających procesy myślowe dzieci. Wystarczy tylko regularnie proponować naszym wychowankom ćwiczenia na kolejnych poziomach, a na pewno wkrótce nie będą mieli problemów z rozwiązywaniem nawet skomplikowanych rebusów oraz innych łamigłówek np. sudoku. Takie świąteczne sudoku znajdziesz >> TUTAJ.
W klasie pierwszej, kiedy dzieci poznają dopiero litery, rebusy mogą być bardzo proste np. do obrazka mysz dodajemy literkę „y” i powstaje wyraz myszy. Przy okazji możemy wprowadzić liczbę mnogą. Następnie dokładamy więcej liter, wskazując dzieciom, że nie zawsze są to sylaby. Litery mogą pojawiać się przed i po ilustracji. Poniżej pokazuję przykłady takich rebusów wykonanych w Genially dla pierwszoklasistów.
Uczestnicy kursu >> Kodowanie i łamigłówki w Genially>> KLIK otrzymują wersję do edycji w prezencie. Można na tych przykładach układać rebusy według własnego pomysłu.
REBUSY – pierwsze kroki
Gdy już widzimy, że dzieci dobrze sobie radzą z rozwiązywaniem łatwych jednowyrazowych rebusów, możemy wprowadzić skreślanie liter oraz zastępowanie cząstek wyrazowych innymi (znak =). Nie jest to łatwe, bo wymaga zapamiętywania kolejnych kroków. Można zaproponować na początek zapisywanie powstających wyrazów, ale później możemy rozwiązywać łamigłówki w pamięci.
Poniższe rebusy są już dość skomplikowane, ale jeśli wcześniej ćwiczyliśmy łatwiejsze wersje, dzieci powinny sobie bez problemu poradzić.
Na drugim slajdzie umieściłam krótką instrukcję, która mam nadzieję pomoże w zrozumieniu zasad.
UWAGA: Jeśli rebus okaże się zbyt trudny, można skorzystać z podpowiedzi, która pokaże się za 60 lub 90 sekund, w zależności od trudności łamigłówki.
Rebusy dla starszych dzieci
Życzę dobrej zabawy!
Jeśli stworzysz własne rebusy, zapraszam do umieszczania linków w komentarzach. Chętnie skorzystamy 🙂
Pozdrawiam
Anna Albrecht