Wprowadzenie pojęcia mnożenia jako wielokrotnego dodawanie jednakowych składników warto rozpocząć na przykładach. Rozwiązując konkretne zadania tekstowe używamy nie tylko liczmanów czy przedmiotów codziennego użytku, ale też np. geoplanów czy sieci kwadratowej, aby uwzględnić też aspekt miarowy.
Oto przykłady ćwiczeń i zabaw rozpoczynających przygodę z mnożeniem.
Klocki
Układamy klocki do podanego warunku np. 3 wieże po 2 klocki i podajemy działanie – 3×2.
W następnym kroku możemy układać klocki do działania.
Do układania wież z klocków, ale też do następnych ćwiczeń, możemy z powodzeniem wykorzystywać dwie kostki, domino czy tarczę.
Wylosowane dwie liczby są naszym działaniem na mnożenie.
Liczmany
Posiadam w swoich zasobach przeróżne liczmany: jabłka, gruszki, banany itp. Ostatnio jednak korzystam z dwustronnych (czerwonych z jednej, a niebieskich z drugiej) magnetycznych krążków na tablicy, natomiast dzieci mają plastikowe krążki również w dwóch kolorach. Na pewno ułatwia to pracę, ponieważ możemy sprawdzać na tablicy, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.
Układamy więc na niby czekoladki w pudełku lub jabłuszka w skrzynce. Zwracamy cały czas uwagę, żeby liczba żetonów w poszczególnych rzędach była jednakowa.
Do matematycznych zabaw z mnożeniem możemy też wykorzystać zabawki np. z jajka niespodzianki lub po prostu zakrętki od butelek.
Geoplany
Okazuje się, że geoplany wspaniale obrazują mnożenie. Ćwiczymy przy tym aspekt miarowy.
Podobnie możemy ćwiczyć na sieci kwadratowej, czyli po prostu na kartce w kratkę. Rysujemy prostokąty i kwadraty, których boki są równe liczbom wyrzuconym na kostkach.
Z czasem możemy zapisywać działania w zeszycie.
Takie ćwiczenia wykonujemy codziennie, aż zobaczymy, że pojęcie mnożenia jest zrozumiałe. Dopiero w następnym etapie będziemy dążyć do tego, aby dzieci zapamiętały tabliczkę mnożenia.
Jak ćwiczyć tabliczkę mnożenia pisałam w artykule >> 10 sposobów na zapamiętanie tabliczki mnożenia.
Oczywiście tych zabaw jest więcej np.
- Wyścigi w rzędach do plansz (z brystolu lub szarego papieru) zawieszonych na ścianie lub leżących na podłodze.
Uczniowie kładą kartoniki z wynikami na odpowiednich działaniach.
2. Łączenie dzieci w pary – wynik do działania ( na zdjęciu kartoniki do pisania mazakiem suchościeralnym).
3. Ja mam … , ko ma …
Zabawa, którą możemy wykorzystywać nie tylko na matematyce przy utrwalaniu pojęcia mnożenia.
Siedzimy w kole lub w ławkach. Rozdajemy po kilka kart dla każdego ucznia z przygotowanymi działaniami i ich wynikami. Następnie pierwsze dziecko odczytuje swoją kartę. Uczeń, który ma na karcie wynik wstaje i kontynuuje zabawę.
Tabliczkę mnożenia możemy też ćwiczyć wykorzystując programy i aplikacje multimedialne.
Oto przykład matematycznego quizu w Baamboozle: https://www.baamboozle.com/game/21337.
Jeśli chcesz sposoby na oswojenie tabliczki mnożenia, to zapraszam na kurs on-line: „Jak oswoić tabliczkę mnożenia i nauczyć się dzielenia?”.
Pozdrawiam
Anna Albrecht