Pomoce dydaktyczne na tablicę multimedialną stały się koniecznością. Coraz więcej szkół jest wyposażonych co najmniej w kilka takich tablic. Myślę, że za jakiś czas w każdej klasie będzie możliwość korzystania z programów i aplikacji multimedialnych.

W związku z tym rodzi się pytanie, od czego zacząć? Czy konieczne jest drogie oprogramowanie? Bo przecież sama tablica to nie wszystko.

Okazuje się, że jeśli zainstalujemy sterowniki do swojej tablicy, to możemy wgrać darmowe oprogramowanie np. Open Sankore.

Kolejną możliwością jest korzystanie z gotowych aplikacji. Dzisiaj chciałabym Wam polecić jedną z nich.

 

LearningApps.org – multimedialne pomoce dydaktyczne

 

LearningApps.org jest aplikacją umożliwiającą tworzenie interaktywnych zabaw i ćwiczeń, które mogą wzbogacić treść lekcji. Przygotowane pomoce multimedialne można też wykorzystać na zajęciach dodatkowych: dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych czy korekcyjno-kompensacyjnych, a także rozwijających zainteresowania.

Interaktywne i multimedialne moduły nie są stworzone na bazie konkretnego scenariusza, możemy je wykorzystać według własnych potrzeb, w każdym momencie zajęć, według własnej inwencji.

 

Od czego zacząć pracę z aplikacją?

 

Rozpoczynamy od utworzenia darmowego konta stronie: https://learningapps.org/:

  • klikamy w Zaloguj się,
  • następnie Utwórz konto,
  • wpisujemy Nazwę użytkownika, która potem będzie widoczna w prawym górnym rogu ekranu (nie jest jednak istotna, ponieważ logować się można adresem e-mail),
  • e-mail,
  • hasło (dwukrotnie),
  • przepisujemy literki dla weryfikacji, czy nie jesteśmy robotem

i konto gotowe.

LearningApps-rejestracja

 

Po zalogowaniu mamy do wyboru trzy opcje.

 

LearningApps-od czego zacząć?

 

1. Przeglądanie i wybranie aplikacji utworzonych przez innych użytkowników.

  • Po kliknięciu w zakładkę Przeglądaj aplikacje otworzy się okno z gotowymi aplikacjami posegregowanymi wg określonych kategorii. Zanim wybierzemy określony dział, warto najpierw suwakiem zjechać całkiem na lewo, tak by by wybrane pomoce multimedialne dotyczyły edukacji wczesnoszkolnej.
  • Po kliknięciu w nazwę kategorii otworzą się gotowe aplikacje. Wybieramy interesujący nas tytuł i sprawdzamy, jak wygląda i działa dany moduł.

 

Multimedialne pomoce dydaktyczne-przeglądaj aplikacje

 

Multimedialne pomoce dydaktyczne-utwórz podobną aplikację

 

  • Jeśli wybrana aplikacja nam się spodoba, możemy na jej podstawie utworzyć własną. Klikamy wówczas w przycisk Utwórz podobną aplikację.
  • Możemy ją zachować na później, klikając Zapamiętaj w Moje aplikacje.

 

2. Tworzenie własnej aplikacji na bazie już istniejących (wybranych przy przeglądaniu).

  • Po kliknięciu w przycisk Utwórz podobną aplikację otworzy się okno edycji.
  • Zmieniamy tytuł i polecenie np. zamiast OWOCE, zmieniamy na WARZYWA, później również dobieramy obrazy i nazwy warzyw.

 

Multimedialne pomoce dydaktyczne-zmień tytuł

 

  • Wpisujemy własny tekst i pobieramy obrazki. Obrazy możemy dodawać z trzech źródeł: z Internetu, wykorzystując adres obrazka lub z komputera. Aby obrazek zapisać, klikamy Używać.

 

  • Po dobraniu nazw warzyw do obrazków, klikamy przycisk Zobacz podgląd i zakończ.
  • Jeżeli chcemy coś poprawić, klikamy Ponownie dopasuj i wracamy do edycji.
  • Po zakończeniu otrzymujemy informację o pomyślnym zapisaniu aplikacji oraz wygenerowaniu linków  oraz kodu do osadzenia aplikacji na stronie internetowej.

Linki możemy udostępniać innym nauczycielom lub uczniom np. na maila. Jeden z linków prowadzi do wersji pełnoekranowej. Jest on najlepszy do wykorzystania, ponieważ nie jest wówczas widoczne menu aplikacji.

Spójrzcie, jak wygląda taka zmodyfikowana aplikacja w wersji pełnoekranowej klikając w link: https://learningapps.org/watch?v=pqy8fzhc318

Poniżej  to samo multimedialne ćwiczenie osadzone na mojej stronie. Wypróbujcie. 🙂

 

 

3. Wykonanie aplikacji od podstaw na pustym szablonie.

Aplikacje możemy również tworzyć od podstaw, w podobny sposób, jak przy pracy na bazie gotowych aplikacji (patrz powyżej).

  • Klikamy w zakładkę Tworzenie aplikacji.
  • Następnie np. Pasujące pary.
  • Możemy wybrać Przykłady i skorzystać z gotowych aplikacji.
  • Aby stworzyć zupełnie nową, klikamy Tworzenie aplikacji.

 

 

  • Dodajemy tytuł, redagujemy polecenie, wybieramy obrazki i podpisy do pary.
  • Następnie dodajemy kolejne elementy.
  • Możemy zadecydować również, czy po prawidłowym dopasowaniu podpisu do obrazka pary mają znikać, czy pozostać na planszy.

 

Multimedialne pomoce dydaktyczne-dodaj element

 

  • Jeszcze tylko informacja zwrotna dla ucznia oraz ewentualne podpowiedzi do wykonania ćwiczenia i zapisujemy projekt.

 

Multimedialne pomoce dydaktyczne-podgląd

 

  • Zawsze możemy coś zmienić, klikając Ponownie dopasuj lub od razu wybieramy Zapisz aplikację.
  • Podobnie, jak poprzednio, otrzymamy informację o pomyślnym zapisaniu aplikacji oraz wygenerowaniu linków i kodu embed.

 

Tworzenie klasy na LearningApps.com

 

Istnieje również możliwość utworzenia klasy i zaangażowania uczniów do samodzielnej pracy. Jednakże ta opcja wydaje się być odpowiednia dla starszych uczniów.

Aby utworzyć klasę, klikamy zakładkę Moje klasy. Następnie Tworzenie kont uczniów.

W odpowiednie pola wpisujemy imiona i nazwiska dzieci. Loginy i hasła generują się same, ale można je również samodzielnie edytować.

Gdy mamy gotową listę klasy, zamiast wpisywać imiona i nazwiska, korzystamy z opcji Importuj nazwy. Na końcu zapisujemy klasę. W każdej chwili można dodać nowego ucznia lub usnąć dowolne konto.

 

Czy do pracy z aplikacją konieczna jest tablica multimedialna?

 

Jeśli nie posiadasz tablicy multimedialnej, możesz wykorzystać ćwiczenia na zajęciach z mniejszą ilością uczniów, pracując przy komputerze czy tablecie. Mogą to być zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne czy rozwijające zainteresowania.
Na pewno praca z aplikacją LearningApps sprawi, że zajęcia będą ciekawsze, a dzieci chętniej będą rozwiązywać kolejne ćwiczenia, nie tylko z języka polskiego, ale i matematyki czy przyrody.

 

Przykłady tematów już istniejących aplikacji do wykorzystania na zajęciach:

 

  • Rzeczowniki i czasowniki (rozróżnianie części mowy na różne sposoby)
  • Przygody ortograficzne
  • Kierunki świata
  • Miesiące-znaki rzymskie
  • Kwartały
  • Jaka to jest waga?
  • Las
  • Piramidka-dodawanie
  • Kolejność alfabetyczna rodzina
  • Mnożenie w zakresie 30
  • Gwiazdka w Bullerbyn
  • Zwierzęta hodowlane
  • Jaka temperatura?

i mnóstwo innych.

Wystarczy tylko wpisać w lupkę temat i wyskoczy nam wiele multimedialnych pomocy dydaktycznych do wykorzystania.

Korzystacie z tej darmowej aplikacji do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych?
Macie zapisane ciekawe ćwiczenia w swoich aplikacjach?
Podzielcie się linkami w komentarzach.

Jeśli chcesz poznać inne programu i aplikacje do wykorzystania na zajęciach, zapraszam na kurs on-line „Kreatywne wykorzystanie TIK w edukacji wczesnoszkolnej”. Sprawdź szczegóły >> opis kursu.

 

Pozdrawiam

 

szkolne-inspiracje

 

 

 

6
0
Would love your thoughts, please comment.x