Walentynki stały się nieodłącznym elementem naszej rzeczywistości. Myślę, że z powodzeniem możemy wprowadzić walentynkowe zabawy na zajęcia w szkole i w przedszkolu, również dla młodszych dzieci. Będzie to wspaniała okazja do integracji grupy.

Proponuję 20 tradycyjnych i interaktywnych aktywności z wykorzystaniem generatorów i TIK-owych narzędzi, ale również tradycyjne zabawy oraz przykłady prac plastycznych.

 

1. Złamane serce – połącz w pary

 

walentynki w szkole

 

Serca proponuję zalaminować i/lub podkleić taśmą magnetyczną, aby wykorzystać je wielokrotnie.

Połówki serc można łączyć w pary w różny sposób w zależności, w jakim wieku są dzieci. Na sercach możemy umieszczać:

♥ działanie matematyczne i ich wyniki

♥ litery – mała i wielka

♥ kolory

antonimy:

  • góra- dół
  • ciepło- zimno
  • mądry- głupi
  • miłość- nienawiść
  • niebo- piekło
  • wysoki- niski
  • empatia- obojętność
  • gorący- zimny
  • sposób-możliwość
  • smaczny- niesmaczny
  • gorzki- słodki
  • ładny- brzydki
  • głośny- cichy
  • wyraźny- rozmazany
  • ciekawy- nudny
  • mały- duży  
  • awantura – kłótnia,
  • burza – zawierucha,
  • chmura – obłok
  • alfabet – abecadło,
  • metafora – przenośnia,
  • silnik – motor

 

2. Zabawa – „Serce do serca”

 

walentynkowe serca

 

Przygotowujemy serca w różnych kształtach, wielkościach, kolorach i fakturach, tak aby zawsze dało się połączyć w pary daną cechę, czyli np. według koloru. Zabawa toczy się przy muzyce, gdy ucichnie, szukamy swojej pary.

  • Łączenie serc według koloru – serca mogą być różnej wielkości, kształtu i faktury.
  • Łączenie serc według wielkości – serca mogą być różnego koloru, kształtu i faktury.
  • łączenie serc według faktury (gładkie, wyklejone materiałem, futerkiem, papierem ściernym) – serca mogą być różnej wielkości, kształtu i koloru.
  • łączenie serc według kształtu (serce podłużne, serce okrągłe) – serca mogą być różnej wielkości, koloru i faktury.

 

3. Zabawa „Napisz mi coś miłego”

 

walentynki

 

Na plecach uczestników zabawy przypinamy duże serca. Zadanie polega na napisaniu każdemu z uczestników na sercu czegoś miłego. W wersji dla najmłodszych można rysować np. serduszka. Zabawa toczy się w rytm muzyki, a na koniec oglądamy swoje walentynkowe kartki.

 

4. Kaboom

Jest to gra propagowana przez Superbelfrów Mini. Na patyczkach do lodów lub szpatułkach laryngologicznych zapisujemy walentynkowe pytania. Na kilku patyczkach zapisujemy słowo: KABOOM. Zestaw patyczków wrzucamy do kubeczka pytaniami do dołu. Uczniowie grają w parach lub grupach. Kolejno z kubeczka wyjmują patyczek. Prawidłowa  odpowiedź na walentynkowe pytanie pozwala na pozostawienie patyczka. W przypadku złej odpowiedzi odkładamy go do kubka. Wylosowanie patyczka z napisem KABOOM  jest równoznaczne z odłożeniem wszystkich szpatułek do wspólnego banku. Grę wygrywa ten, kto na koniec uzbierał najwięcej patyczków. Możemy grać do wyczerpania pytań lub przez ustalony wcześniej czas.

Na patyczkach możemy na przykład wypisać związki frazeologiczne, które trzeba wyjaśnić:

  • oddać serce
  • czuć sympatię
  • czuć do kogoś miętę
  • czuć słabość
  • żywić miłość
  • świata nie widzieć poza kimś
  • szaleć na czyimś punkcie
  • wpatrywać się jak w święty obraz
  • darzyć kogoś względami
  • okazywać komuś względy
  • mieć się ku sobie
  • darzyć uczuciem
  • pałać miłością
  • przepadać za kimś

Dla młodszych dzieci możemy zapisać na patyczkach pytania dotyczące walentynkowego święta. Pytania można wykorzystać również do quizu.

  • Jak na imię ma patron zakochanych?
  • Którego dnia obchodzimy walentynki?
  • Jaki jest symbol walentynek?
  • Kim był patron walentynek?
  • Jak nazywa się karta z życzeniami wykonywana z okazji walentynek?
  • Jaki kolor kojarzy się z walentynkami?
  • Kogo patronem jest św. Walenty?
  • Podaj 3 sposoby na spędzanie walentynek.
  • Jak inaczej nazywamy walentynki?

 

5. Walentynkowy quiz interaktywny

 Proponuję quiz w Baamboozle >> https://www.baamboozle.com/quiz/52518

 

6. Walentynkowa wykreślanka

Wykreślankę przygotowaną przeze mnie znajdziecie na stronie >>> https://learningapps.org/9034670

Można ją też stworzyć w innym programie i wykorzystać poniższe wyrazy.

  • WALENTYNKA
  • MIŁOŚĆ
  • ZALOTY
  • AMOR
  • ADORATOR
  • UKOCHANA
  • SYMPATIA
  • SERCE
  • WIELBICIEL
  • CZUŁOŚĆ
  • POCAŁUNEK
  • UPOMINEK
  • RANDKA
  • FLIRT
  • KWIATY

 

7. Walentynkowe memory

Takie walentynkowe memory przygotowujemy np. https://learningapps.orglub https://www.educandy.com/

Można też wykorzystać gotową grę. Wystarczy w Learning Apps wpisać w lupkę “walentynki” , a od razu wyskoczą nam różne ćwiczenia i to nie tylko memory, ale np. “Milionerzy”.

 

8. Walentynkowe zadania matematyczne

 Zadania możemy napisać na sercach, które wcześniej przygotowaliśmy do zabawy „Serce do serca”. Co możemy umieszczać na walentynkowych sercach i łączyć w pary?

  • działanie – wynik
  • termometr z zaznaczoną temperaturą – stopnie Celsjusza
  • waga z odważnikami – kilogramy
  • butelki z podziałką – litry
  • zegar – godzina itd.

 

9. Walentynkowe kodowanie

Zakodowany obrazek możemy przygotować w generatorach np. http://domowenauczanie.pl/generator/

Walentynkowe kodowanie

Pobierz zakodowane serce >> “Walentynkowe kodowanie”

 

10. Walentynkowe puzzle interaktywne

Puzzle przygotujesz w https://www.jigsawplanet.com/

 

Walentynkowe puzzle

 

11. Słoik z serduszkami

Do słoika każdy uczestnik wrzuca karteczkę (serduszko) z miłymi słowami, a potem następuje losowanie. W ten sposób każdy otrzyma walentynkowy liścik i nie poczuje się pominięty.

 

12. Walentynkowa kolorowanka

Wiele ciekawych bezpłatnych walentynkowych kolorowanek znajdziemy na:  http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/swieta/walentynki

 

13. Frazeologiczny wąż walentynkowy

Wąż wykonamy na stronie: https://www.festisite.com/text-layout/valentine-heart/

Walentynkowy wąż

Na wężu możemy wpisać wszystkie związki frazeologiczne, które kojarzą się nam z walentynkami:

  • oddać serce,
  • czuć sympatię,
  • czuć do kogoś miętę,
  • czuć słabość,
  • żywić miłość,
  • świata nie widzieć
  • poza kimś,
  • szaleć na czyimś punkcie,
  • wpatrywać się  jak w święty obraz,
  • darzyć kogoś względami,
  • okazywać komuś względy,
  • mieć się ku sobie,
  • darzyć uczuciem,
  • pałać miłością,
  • przepadać za kimś

 

14. Labirynt z sercem

W labirynt wpisujemy wyrażenie kojarzące się z walentynkami np. walentynkowe pozdrowienia – https://www.festisite.com/text-layout/maze/

 

15. Walentynkowa fala

Fala powstanie na stronie – https://www.festisite.com/text-layout/waves/

Można wykorzystać wyrażenia z frazeologicznego węża.

 

16. Chmura wyrazowa z pięknymi słowami

Chmura wyrazowa powstanie w tym samym programie – https://www.festisite.com/text-layout/word-cloud/

 

Walentynkowa chmura wyrazowa

 

Możemy wpisać na nią wyrazy:

  • kocham
  • lubię
  • uwielbiam
  • chłopak
  • dziewczyna
  • adorator
  • wielbiciel itd.

 

17. Walentynkowe wiersze

Walentynkowe wiersze również powstaną na Festisite, ale niestety w języku angielskim – https://www.festisite.com/love/poems/

 

18. Interaktywna poczta walentynkowa

Interaktywne kartki do poczty walentynkowej stworzycie np. Postermywall – https://www.postermywall.com/

 

19. Krzyżówka na  walentynki

Walentynkową krzyżówkę obrazkową dla młodszych dzieci znajdziecie na stronie >> “Walentynkowa krzyżówka dla dzieci”

 

20. Walentynkowe prace plastyczne

 

Praca plastyczna na walentynki - kotek

 

Po walentynkowe inspiracje plastyczne zapraszam na poniższe strony:

♥ ramka na zdjęcia – https://www.szkolneinspiracje.pl/jak-zrobic-walentynkowa-ramke-na-zdjecia/

♥ walentynkowy kotek – https://www.szkolneinspiracje.pl/praca-plastyczna-na-walentynki-kotek/

♥ zwierzątka z serduszek – https://www.szkolneinspiracje.pl/walentynkowe-inspiracje/

 

Jeśli chcesz poznać podstawowe TIK-owe programy i aplikacje do tworzenia interaktywnych zadań dla Twoich uczniów, to skorzystaj z kursu on-line >> “Kreatywne wykorzystanie TIK w edukacji wczesnoszkolnej. Wkrótce kurs będzie poszerzony o nowe moduły, ale dla Ciebie cena się nie zmieni. Dostęp do kursu jest całoroczny!

 

Pozdrawiam

Anna Albrecht

szkolne-inspiracje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x