Walentynki stały się nieodłącznym elementem naszej rzeczywistości. Myślę, że z powodzeniem możemy wprowadzić walentynkowe zabawy na zajęcia w szkole i w przedszkolu, również dla młodszych dzieci. Będzie to wspaniała okazja do integracji grupy.
Proponuję 20 tradycyjnych i interaktywnych aktywności z wykorzystaniem generatorów i TIK-owych narzędzi, ale również tradycyjne zabawy oraz przykłady prac plastycznych.
1. Złamane serce – połącz w pary
Serca proponuję zalaminować i/lub podkleić taśmą magnetyczną, aby wykorzystać je wielokrotnie.
Połówki serc można łączyć w pary w różny sposób w zależności, w jakim wieku są dzieci. Na sercach możemy umieszczać:
♥ działanie matematyczne i ich wyniki
♥ litery – mała i wielka
♥ kolory
♥ antonimy:
- góra- dół
- ciepło- zimno
- mądry- głupi
- miłość- nienawiść
- niebo- piekło
- wysoki- niski
- empatia- obojętność
- gorący- zimny
- smaczny- niesmaczny
- gorzki- słodki
- ładny- brzydki
- głośny- cichy
- wyraźny- rozmazany
- ciekawy- nudny
- mały- duży
♥ synonimy:
- awantura – kłótnia,
- burza – zawierucha,
- chmura – obłok
- alfabet – abecadło,
- metafora – przenośnia,
- silnik – motor
- sposób – możliwość
2. Zabawa – „Serce do serca”
Przygotowujemy serca w różnych kształtach, wielkościach, kolorach i fakturach, tak aby zawsze dało się połączyć w pary daną cechę, czyli np. według koloru. Zabawa toczy się przy muzyce, gdy ucichnie, szukamy swojej pary.
- Łączenie serc według koloru – serca mogą być różnej wielkości, kształtu i faktury.
- Łączenie serc według wielkości – serca mogą być różnego koloru, kształtu i faktury.
- łączenie serc według faktury (gładkie, wyklejone materiałem, futerkiem, papierem ściernym) – serca mogą być różnej wielkości, kształtu i koloru.
- łączenie serc według kształtu (serce podłużne, serce okrągłe) – serca mogą być różnej wielkości, koloru i faktury.
3. Zabawa „Napisz mi coś miłego”
Na plecach uczestników zabawy przypinamy duże serca. Zadanie polega na napisaniu każdemu z uczestników na sercu czegoś miłego. W wersji dla najmłodszych można rysować np. serduszka. Zabawa toczy się w rytm muzyki, a na koniec oglądamy swoje walentynkowe kartki.
4. Kaboom
Jest to gra propagowana przez Superbelfrów Mini. Na patyczkach do lodów lub szpatułkach laryngologicznych zapisujemy walentynkowe pytania. Na kilku patyczkach zapisujemy słowo: KABOOM. Zestaw patyczków wrzucamy do kubeczka pytaniami do dołu. Uczniowie grają w parach lub grupach. Kolejno z kubeczka wyjmują patyczek. Prawidłowa odpowiedź na walentynkowe pytanie pozwala na pozostawienie patyczka. W przypadku złej odpowiedzi odkładamy go do kubka. Wylosowanie patyczka z napisem KABOOM jest równoznaczne z odłożeniem wszystkich szpatułek do wspólnego banku. Grę wygrywa ten, kto na koniec uzbierał najwięcej patyczków. Możemy grać do wyczerpania pytań lub przez ustalony wcześniej czas.
Na patyczkach możemy na przykład wypisać związki frazeologiczne, które trzeba wyjaśnić:
- oddać serce
- czuć sympatię
- czuć do kogoś miętę
- czuć słabość
- żywić miłość
- świata nie widzieć poza kimś
- szaleć na czyimś punkcie
- wpatrywać się jak w święty obraz
- darzyć kogoś względami
- okazywać komuś względy
- mieć się ku sobie
- darzyć uczuciem
- pałać miłością
- przepadać za kimś
Dla młodszych dzieci możemy zapisać na patyczkach pytania dotyczące walentynkowego święta. Pytania można wykorzystać również do quizu.
- Jak na imię ma patron zakochanych?
- Którego dnia obchodzimy walentynki?
- Jaki jest symbol walentynek?
- Kim był patron walentynek?
- Jak nazywa się karta z życzeniami wykonywana z okazji walentynek?
- Jaki kolor kojarzy się z walentynkami?
- Kogo patronem jest św. Walenty?
- Podaj 3 sposoby na spędzanie walentynek.
- Jak inaczej nazywamy walentynki?
5. Walentynkowy quiz interaktywny
Proponuję quiz w Baamboozle >> https://www.baamboozle.com/quiz/52518
6. Walentynkowa wykreślanka
Wykreślankę przygotowaną przeze mnie znajdziecie na stronie LearningApps >> https://learningapps.org/9034670
Można ją też stworzyć w innym programie i wykorzystać poniższe wyrazy.
- WALENTYNKA
- MIŁOŚĆ
- ZALOTY
- AMOR
- ADORATOR
- UKOCHANA
- SYMPATIA
- SERCE
- WIELBICIEL
- CZUŁOŚĆ
- POCAŁUNEK
- UPOMINEK
- RANDKA
- FLIRT
- KWIATY
7. Walentynkowe memory
Takie walentynkowe memory przygotowujemy np. w LearningApps https://learningapps.org/
Można też wykorzystać gotową grę. Wystarczy w Learning Apps wpisać w lupkę „walentynki” , a od razu wyskoczą nam różne ćwiczenia i to nie tylko memory, ale np. „Milionerzy”.
8. Walentynkowe zadania matematyczne
Zadania możemy napisać na sercach, które wcześniej przygotowaliśmy do zabawy „Serce do serca”. Co możemy umieszczać na walentynkowych sercach i łączyć w pary?
- działanie – wynik
- termometr z zaznaczoną temperaturą – stopnie Celsjusza
- waga z odważnikami – kilogramy
- butelki z podziałką – litry
- zegar – godzina itd.
9. Walentynkowe kodowanie
Zakodowany obrazek możemy przygotować w generatorach np. http://domowenauczanie.pl/generator/
Pobierz zakodowane serce >> „Walentynkowe kodowanie”
10. Walentynkowe puzzle interaktywne
Puzzle przygotujesz w https://www.jigsawplanet.com/
11. Słoik z serduszkami
Do słoika każdy uczestnik wrzuca karteczkę (serduszko) z miłymi słowami, a potem następuje losowanie. W ten sposób każdy otrzyma walentynkowy liścik i nie poczuje się pominięty.
12. Walentynkowa kolorowanka
Wiele ciekawych bezpłatnych walentynkowych kolorowanek znajdziemy na: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/swieta/walentynki
13. Frazeologiczny wąż walentynkowy
Wąż wykonamy na stronie: https://www.festisite.com/text-layout/valentine-heart/
Na wężu możemy wpisać wszystkie związki frazeologiczne, które kojarzą się nam z walentynkami:
- oddać serce,
- czuć sympatię,
- czuć do kogoś miętę,
- czuć słabość,
- żywić miłość,
- świata nie widzieć poza kimś,
- szaleć na czyimś punkcie,
- wpatrywać się jak w święty obraz,
- darzyć kogoś względami,
- okazywać komuś względy,
- mieć się ku sobie,
- darzyć uczuciem,
- pałać miłością,
- przepadać za kimś
14. Labirynt z sercem
W labirynt wpisujemy wyrażenie kojarzące się z walentynkami np. walentynkowe pozdrowienia – https://www.festisite.com/text-layout/maze/
15. Walentynkowa fala
Fala powstanie na stronie – https://www.festisite.com/text-layout/waves/
Można wykorzystać wyrażenia z frazeologicznego węża.
16. Chmura wyrazowa z pięknymi słowami
Chmura wyrazowa powstanie w tym samym programie – https://www.festisite.com/text-layout/word-cloud/
Możemy wpisać na nią wyrazy:
- kocham
- lubię
- uwielbiam
- chłopak
- dziewczyna
- adorator
- wielbiciel itd.
17. Walentynkowe wiersze
Walentynkowe wiersze również powstaną na Festisite, ale niestety w języku angielskim – https://www.festisite.com/love/poems/
18. Interaktywna poczta walentynkowa
Interaktywne kartki do poczty walentynkowej stworzycie np. Postermywall – https://www.postermywall.com/
19. Krzyżówka na walentynki
Walentynkową krzyżówkę obrazkową dla młodszych dzieci znajdziecie na stronie >> „Walentynkowa krzyżówka dla dzieci”
20. Walentynkowe prace plastyczne
Po walentynkowe inspiracje plastyczne zapraszam na poniższe strony:
♥ ramka na zdjęcia – https://www.szkolneinspiracje.pl/jak-zrobic-walentynkowa-ramke-na-zdjecia/
♥ walentynkowy kotek – https://www.szkolneinspiracje.pl/praca-plastyczna-na-walentynki-kotek/
♥ zwierzątka z serduszek – https://www.szkolneinspiracje.pl/walentynkowe-inspiracje/
Masz konto dla nauczycieli w Canvie? Pobierz walentynkowy napis. Wystarczy kliknąć: Dostosuj szablon >> Pobieram
Pozdrawiam
Anna Albrecht
Pomysly na prace plastyczne podbiły moje serce!
Przyznam, że kiedyś nie przepadałam za walentynkami. Teraz uwielbiam tworzyć prace plastyczne z serc. Zresztą dzieci też lubią takie plastyczne aktywności.
Bardzo fajne pomysły. Na pewno w Walentynki wykorzystamy któryś. Pozdrawiam.
Cieszę się. Walentynkowy czas to wspaniała okazja do zabaw kształtujących empatie i wrażliwość.
cudowne inspiracje i pomysły ! Uwielbiamy Walentynki- super okazja do okazania sobie uczuć małymi, walnetynkwoymi gestami!
To prawda. Miłych gestów nigdy nie za wiele. 🙂
Aniu, dziękuję za ciekawe pomysły. Część z nich wykorzystam na lekcji. Pozdrawiam ciepło 🙂
Cieszę się, że moje inspiracje się przydały 🙂
Super, proste, wdzięczne pomysły.
Dziękuję 🙂 Cieszę się, że się podobają.