Interaktywne zadania matematyczne to wspaniała alternatywa dla kolejnej kserówki. W XXI wieku dzieci potrzebują nowych wyzwań. Nie można zatrzymać postępu. Nauczyciel musi więc stanąć na wysokości zadania i tak przygotować zajęcia, aby dzieci się nie nudziły i jednocześnie zdobyły określone umiejętności.
W Internecie jest spory wybór matematycznych gier interaktywnych, ale czy ze wszystkich możemy korzystać bez obaw? Warto wybrać te, które są przygotowane przez specjalistów, zarówno pod kątem spójności z podstawą programową, jak też atrakcyjności i możliwości wykorzystania na zajęciach.
Jeżeli chcemy, by liczenie stało się dla naszych uczniów wciągającą zabawą, polecam program Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego „Matlandia Junior”.
Interaktywne zabawy matematyczne – Matlandia Junior
Co wyróżnia ten program spośród tysięcy innych? Gwarantuje najwyższy poziom zadań, ponieważ został przygotowany przez redaktorów, którzy na co dzień opracowują podręczniki do matematyki. Jest więc spójny z tym, co na co dzień widzą uczniowie w swoich zeszytach ćwiczeń, jakie rozwiązują zadania i łamigłówki, o czym rozmawiają na zajęciach.
Dla kogo jest ten program?
Zadania przeznaczone są dla dzieci w wieku 5-9 lat, a więc nie tylko dla uczniów klas I-III, ale także dla przedszkolaków.
W domu czy w szkole?
Interaktywne zabawy matematyczne nadają się zarówno do ćwiczeń w domu pod okiem rodzica, jak również w szkole na lekcjach matematyki czy zajęciach wyrównawczych. Dzieci mogą uczyć się także samodzielnie, ponieważ program natychmiast informuje, czy odpowiedź do danego zadania jest błędna czy poprawna, a także czy całe zadanie zostało zaliczone.
Zróżnicowany poziom trudności pozwala na indywidualizację pracy na lekcji. Zdolnym dzieciom możemy podsunąć trudniejsze zadania z danego działu programowego, a uczniom słabszym możemy zaproponować powtórkę, proponując łatwiejsze ćwiczenia.
Jaka jest struktura programu?
- Program zawiera 100 animowanych zabaw.
- Polecenia są czytane na głos i dodatkowo wyświetlane na ekranie.
- Zadania mają trzy poziomy trudności.
- W poszczególnych typach zadań zmieniają się dane.
- Ćwiczenia można wykonywać wyrywkowo, dopasowując np. do tematu lekcji lub zaawansowania uczniów.
Co motywuje dzieci do rozwiązywania zadań?
- Każde zadanie oceniane jest medalem. Za prawidłową odpowiedź dodatkowo otrzymujemy w gratisie kolorową animację oraz motywujący komentarz bohaterów programu.
- Dziecko może poprawiać zadania tak długo, aż zdobędzie wszystkie złote medale.
Czy warto zachęcać dzieci do pracy z programem?
Jeżeli dziecko ma spędzić trochę czasu przed komputerem, to warto wybrać właśnie takie zabawy interaktywne jak „Matlandia Junior”. Dlaczego? Rozwiązywanie matematycznych zadań staje się emocjonującą zabawą. Komputer nie będzie synonimem tylko rozrywki, ale będzie się kojarzył z możliwością rozwijania swoich zainteresowań i umiejętności.
W tym wypadku pogłębianie kompetencji matematycznych idzie w parze z ćwiczeniem pamięci, rozwijaniem wyobraźni geometrycznej oraz logicznego myślenia.
Program pozwala nie tylko przypomnieć sobie poznane wiadomości, ale też zrobić błyskawiczną powtórkę.
Jak pracować z programem „Matlandia Junior” w szkole?
- Każdy nauczyciel ma swobodny wybór, jeśli chodzi o wykorzystanie programu.
Można prowadzić zajęcia:
- z całą klasą w pracowni komputerowej;
- z całą klasą przy użyciu tablicy interaktywnej;
- indywidualnie i grupowo na zajęciach wyrównawczych czy rewalidacyjnych;
- Zadania możemy wybierać według spisu treści.
Mamy do wykorzystania siedem działów:
- Orientacja przestrzenna oraz dodatkowo kierunki świata (8 zadań);
- Liczby – przeliczanie, pisanie liczb na klawiaturze, porządkowanie, porównywanie, klasyfikowanie, oś liczbowa, liczby wielocyfrowe, liczby parzyste i nieparzyste (20 zadań);
- Dodawanie i odejmowanie, w tym rozkład liczb na składniki (26 zadań);
- Mnożenie i dzielenie – na konkretach i w pamięci (12 zadań);
- Cztery działania na liczbach – dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb w pamięci (4 zadania);
- Figury geometryczne – rozpoznawanie, symetria, powiększanie i pomniejszanie, obwody figur, ustalanie z ilu klocków składa się bryła (10 zadań);
- Liczby na co dzień, czyli umiejętności praktyczne – obliczenia pieniężne, litry, jednostki masy, centymetry i milimetry, znaki rzymskie, ustawianie godzin na zegarze, jednostki czasu, zapisywanie dat (20 zadań).
3. Ćwiczenia możemy dobierać również według stopnia trudności – łatwe, średnio trudne i trudne.
Czy zabawy interaktywne „Matlandia Junior” są warte polecenia?
Wydawałoby się, że w Internecie możemy znaleźć mnóstwo matematycznych łamigłówek. Zadania jednak zazwyczaj skupiają się na dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu. Niewiele jest ćwiczeń pokazujących zastosowanie matematyki w sytuacjach życiowych.
Na pewno najważniejsze są zadania praktyczne z wykorzystaniem wagi, miarki czy zegara, ale okazuje się, że możliwe jest ważenie czy mierzenie na ekranie komputera. Świetne są również ćwiczenia z przelewaniem pokazujące zagadnienie pojemności czy też kupowanie, sprzedawanie czy wydawanie reszty w wirtualnym sklepie.
Dodałabym jeszcze do tych ćwiczeń zagadnienia związane z mierzeniem temperatury oraz podział całości na dwie i cztery części. Jednakże i tak, ten dział dotyczący umiejętności praktycznych, wydaje mi się najciekawszy.
Jeżeli lubisz wykorzystywać interaktywne ćwiczenia na zajęciach, to program „Matlandia Junior” spełni Twoje oczekiwania. Tym bardziej, że koszt jest niski – uczniowski dostęp na 1 rok kosztuje jedynie 15 zł.
Warto zdawać sobie sprawę, że lekcje z wykorzystaniem środków multimedialnych są bardziej interesujące i zapadają w pamięć. Uwzględniają potrzeby uczniów o różnych wymaganiach edukacyjnych i angażują wszystkie dzieci. Pamiętajmy jednak, że nie jest to złoty środek na wszystko, a jedynie dodatek do nauki matematyki wspomagający pracę nauczyciela.
Pozdrawiam
Artykuł napisany przy współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Oświatowym.
Orientację przestrzenną można również ćwiczyć z wykorzystaniem klocków >> Jak ćwiczyć orientację przestrzenną?
Gdy moje dzieci były małe, kupowałam takie inteaktywne pomoce, ale wybór był nieduży. Nie pamiętam, by nauczyciele korzystali z dodatkowych rzeczy. Cudownie, że teraz są takie możliwości!
Kiedyś po prostu nie było w szkołach komputerów. Teraz nauczyciele coraz częściej mogą korzystać nie tylko z komputerów, ale i tablic multimedialnych.
Bardzo fajnie, że są takie możliwości, w świecie XXI wieku dla dzieci interaktywne zabawy są świetną formą nauki!
Na pewno szkoła nie powinna zostawać w tyle za zmieniającą się rzeczywistością.
Widać, że program rozwija też umiejętności logicznego myślenia – co w zasadzie obecnie jest dość często pomijane w programach nauczania (to tak z własnych obserwacji ;).
Rzeczywiście, autorzy programu pomyśleli o wszystkim. 🙂
Jak ja chodziłam do szkoły mieliśmy jeden komputer na 4 🙂 Tak fajnie nie było jak teraz 🙂
Ale nie żałuję
Czasy się zmieniają i środki dydaktyczne trzeba dostosować do zainteresowań i potrzeb dzieci.
Moim zdaniem każdy nauczyciel powinien najpierw wypróbować daną pomoc szkolną zanim zaimplementuje ją do programu szkolnego
Mój artykuł ma właśnie pomóc nauczycielom w wyborze programu. My nauczyciele dzielimy się doświadczeniem. Jeżeli ktoś ma jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu.
Poki co wolimy wykorzystywac z synkiem raczej tradycyjne pomoce – ksiazki i inne drukowane materialy do nauki – ale niewykluczone, ze i z programem sie kiedys zapoznamy 🙂
Z młodszym dzieckiem na pewno nie pracujemy zbyt długo z takim programem, ale pewnych ćwiczeń nie da się wykonać w książce.
Super program. Jak się okazuje można się uczyć na komputerze i to będzie o wiele lepsze rozwiązanie niż siedzenie i granie i gapienie się w monitor. Bardzo żałuję, że za moich czasów nie było takich rzeczy. Nauka byłaby wtedy przyjemnością, a nie przymusem 😉
To prawda. Nauka nie musi być nudna.