Głoskowanie to kolejny etap ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny na materiale słownym bezliterowym. Rozpoczynamy te zabawy już z młodszymi dziećmi, ale zazwyczaj dopiero dzieci sześcio- i siedmioletnie poradzą sobie ze wszystkimi ćwiczeniami.

Od czego zacząć głoskowanie?

 

Głoskowanie, czyli fachowo mówiąc, analizę słuchową wyrazu rozpoczynamy od ćwiczeń wyróżniających pojedynczą głoskę – w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (na początku, na końcu i w środku wyrazu 🙂 ). Nie zapominajmy również o syntezie słuchowej, czyli połączenie jednej głoski z wyrazem (lub odwrotnie), aby na koniec powstał inny wyraz.

 

Wyróżnianie głoski w nagłosie:

 

  • wyróżnianie samogłoski na początku wyrazu występującej w roli sylaby (zaczynamy od pokazania obrazka) np. ogórek. oko, aparat.

 

 

  • wyróżnianie spółgłoski na początku wyrazu w sylabie otwartej złożonej ze spółgłoski i samogłoski np. burak, pomidor, cebula.

 

 

  • wyróżnianie spółgłoski na początku wyrazu w grupach spółgłoskowych np. groch, gruszki, krata.

 

 

Głoskowanie – ćwiczenia i zabawy:

 

  • Z podanych obrazków wybierz owoce i warzywa, których nazwy zaczynają się np. głoską b.

 

  • Podskocz (klaśnij, wstań, tupnij itp.), jeśli usłyszysz wyraz rozpoczynający się np. głoską o.

 

  • Nauczyciel umieszcza na dywanie przedmiot np. monetę i mówi: podejdą dzieci, których imiona zaczynają się taką samą głoską jak nazwa przedmiotu.

 

  • Zabawa w sklep – kupujemy tylko te przedmioty (ilustracje), których nazwa nie rozpoczyna się głoską m.

 

  • Konkurs rysunkowy “Rysujemy pojazdy” – np. narysuj jak najwięcej pojazdów, które zawierają głoskę t (tramwaj, trolejbus, traktor).

 

  • Zabawa “Jaworowi ludzie” – zatrzymane dziecko musI podać wyraz na podaną głoskę np. d(dom), g (garnek).

 

  • “W co ubierają się panowie?” – podaj nazwy rzeczy, które rozpoczynają się np. głoską k (kamizelka, koszula, krawat, kapelusz).

 

  • “Części ciała” – podaj nazwy części ciała zaczynające się głoską u (uszy,usta), głoską r (ręka) itd.

 

  • Rzucanie piłki w kole – kto złapie piłkę podaje wyraz zaczynający się podaną głoską np. d(drzewo).

 

  • Zabawa “Co mam przywieźć?” – Jedno dziecko (lub nauczyciel) mówi: Jadę do … (wymienia nazwę miejscowości). Co mam przywieźć?  Zapytany uczeń musi tak odpowiedzieć, by nazwa przedmiotu zaczynała się na tę samą głoskę, co nazwa miejscowości np. szczotkę ze Szczecina, rower z Radomia, piłkę z Poznania.

 

  • Pokoloruj tylko te obrazki, w których nazwie słyszysz na początku głoskę k.

 

Pobierz kartę Tutaj >>

 

To dopiero początek zabawy z głoskowaniem. Teraz zobacz  >> ćwiczenia analizy słuchowej w wygłosie.

Pamiętajmy jednak, że pierwszym krokiem w analizie i syntezie słuchowej jest wyodrębnianie zdań, wyrazów i sylab. Zobacz ĆWICZENIA >>

 

Pozdrawiam

 

szkolne-inspiracje

 

 

Ćwiczenia i zabawy zostały zaczerpnięte m.in. z książki A.Czochry, I.Tarkowskiej
„Mój pierwszy elementarz. Przewodnik metodyczny”
.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Pin It on Pinterest

Share This

UDOSTĘPNIJ TEN POST!

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się ze znajomymi!