Głoskowanie to kolejny etap ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny na materiale słownym bezliterowym. Rozpoczynamy te zabawy już z młodszymi dziećmi, ale zazwyczaj dopiero dzieci sześcio- i siedmioletnie poradzą sobie ze wszystkimi ćwiczeniami.
Od czego zacząć głoskowanie?
Głoskowanie, czyli fachowo mówiąc, analizę słuchową wyrazu rozpoczynamy od ćwiczeń wyróżniających pojedynczą głoskę – w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (na początku, na końcu i w środku wyrazu 🙂 ). Nie zapominajmy również o syntezie słuchowej, czyli połączenie jednej głoski z wyrazem (lub odwrotnie), aby na koniec powstał inny wyraz.
Wyróżnianie głoski w nagłosie:
- wyróżnianie samogłoski na początku wyrazu występującej w roli sylaby (zaczynamy od pokazania obrazka) np. ogórek. oko, aparat.
- wyróżnianie spółgłoski na początku wyrazu w sylabie otwartej złożonej ze spółgłoski i samogłoski np. burak, pomidor, cebula
- wyróżnianie spółgłoski na początku wyrazu w grupach spółgłoskowych np. groch, gruszki, krata
Głoskowanie – ćwiczenia i zabawy:
- Z podanych obrazków wybierz owoce i warzywa, których nazwy zaczynają się np. głoską b.
- Podskocz (klaśnij, wstań, tupnij itp.), jeśli usłyszysz wyraz rozpoczynający się np. głoską o.
- Nauczyciel umieszcza na dywanie przedmiot np. monetę i mówi: podejdą dzieci, których imiona zaczynają się taką samą głoską jak nazwa przedmiotu.
- Zabawa w sklep – kupujemy tylko te przedmioty (ilustracje), których nazwa nie rozpoczyna się głoską m.
- Konkurs rysunkowy „Rysujemy pojazdy” – np. narysuj jak najwięcej pojazdów, które zawierają głoskę t (tramwaj, trolejbus, traktor).
- Zabawa „Jaworowi ludzie” – zatrzymane dziecko musI podać wyraz na podaną głoskę np. d(dom), g (garnek).
- „W co ubierają się panowie?” – podaj nazwy rzeczy, które rozpoczynają się np. głoską k (kamizelka, koszula, krawat, kapelusz).
- „Części ciała” – podaj nazwy części ciała zaczynające się głoską u (uszy,usta), głoską r (ręka) itd.
- Rzucanie piłki w kole – kto złapie piłkę podaje wyraz zaczynający się podaną głoską np. d(drzewo).
- Zabawa „Co mam przywieźć?” – Jedno dziecko (lub nauczyciel) mówi: Jadę do … (wymienia nazwę miejscowości). Co mam przywieźć? Zapytany uczeń musi tak odpowiedzieć, by nazwa przedmiotu zaczynała się na tę samą głoskę, co nazwa miejscowości np. szczotkę ze Szczecina, rower z Radomia, piłkę z Poznania.
- Pokoloruj tylko te obrazki, w których nazwie słyszysz na początku głoskę k.
Pobierz kartę Tutaj >>
To dopiero początek zabawy z głoskowaniem. Teraz zobacz >> ćwiczenia analizy słuchowej w wygłosie.
Pamiętajmy jednak, że pierwszym krokiem w analizie i syntezie słuchowej jest wyodrębnianie zdań, wyrazów i sylab. Zobacz ĆWICZENIA >>
Pozdrawiam
Anna Albrecht
Ćwiczenia i zabawy zostały zaczerpnięte m.in. z książki A.Czochry, I.Tarkowskiej
„Mój pierwszy elementarz. Przewodnik metodyczny”.
Przyjemne z pozytecznym, fajne pomysly. A i ja sie czegos dowiedzialam 🙂
Cieszę się. 🙂
Babcia znalazla super pomysły na zabawę z szesciolatka
Cieszę się. Taka Babcia to skarb. 🙂
🙁 Drzewo zaczyna się na gloskę „dż” i literę „d”. Dbajmy o poprawne głoskowanie.
Niestety podział, który Pani wskazuje jest wymową regionalną. Wyraz drzewo na głoski dzielimy: d-ż-e-w-o. W tym artykule (w komentarzach) jest wyjaśnienie >> http://lukaszrokicki.pl/2011/10/10/gloski-i-litery/.