Wprowadzenie podstawowych pojęć geograficznych jak: kontynent, morze, ocean, wyspa, wcale nie jest takie proste. Młodsze dzieci mylą te pojęcia, warto więc zacząć od początku, czyli od widoku Ziemi z góry. Globus i mapa świata są niezbędne w utrwalaniu geograficznych nazw.

Czy wiecie, że mapę powinniśmy położyć np. na podłodze czy na stoliku, a nie wieszać na ścianie? Mapa to przecież obraz widziany z góry i w ten sposób dzieci powinny poznawać najpierw kontynenty, a potem państwa, miasta, góry czy rzeki.

 

Poznajmy kontynenty z mapą Montessori

 

Położenie papierowej mapy na podłodze jest dość kłopotliwe. Z pomocą przyjdą nam specjalne mapy Montessori wykonane z tkaniny z warstwą antypoślizgową po lewej stronie.
Rodzaje map, wielkości mat i dodatkowe akcesoria możecie obejrzeć na stronie >> https://www.matymontessori.pl/

 

Poznajemy kontynenty-mapa Montessori

 

Uzupełnieniem takiej konturowej mapy są kontynenty ze sztywnego filcu, a mimo to przyjemnego w dotyku oraz podpisy do wydruku.

 

 

Taki zestaw umożliwia zapoznanie naszych uczniów nie tylko z nazwami kontynentów, ale przede wszystkim z ich umiejscowieniem na kuli ziemskiej oraz kształtem. Patrząc na kontynenty z góry, łatwo jest pokazać oblewające je oceany.

Pracując w ten sposób pokazujemy, że kontynenty: Europa, Azja, Afryka, Ameryka Płn, Ameryka Pd, Australia czy Antarktyda, nie są przypisane do konkretnej grupy ludzi, a są po prostu nazwanymi przez człowieka lądami. Teraz jak na dłoni widzimy wielkość kontynentów, możemy je porównać, znaleźć największy i najmniejszy kontynent.

 

Jak wyglądają mieszkańcy poszczególnych kontynentów?

 

Przy okazji poznawania kontynentów warto poznać jej mieszkańców, jakiej są rasy i czy położenie kontynentu na kuli ziemskiej ma znaczenie dla koloru skóry?
Scenariusz o takiej tematyce możecie znaleźć w artykule >> „Dzieci z różnych stron świata”.

 

dzieci z różnych stron świata

 

Zwierzęta świata

 

Ciekawym zagadnieniem jest również odkrywanie zwierząt mieszkających w różnych miejscach kuli ziemskiej. Większość zwierząt jest przecież przypisana do poszczególnych kontynentów. Jednakże nie jest to przecież regułą.

 

Zwierzęta kontynentów

 

Zawsze intrygowała mnie postać Montessori. Teraz zagłębiając się w sposoby pracy według jej metody, widzę, że to naprawdę przynosi efekty.

Dotknąć, zobaczyć, doświadczyć, to powinna być podstawa naszych edukacyjnych działań. Kiedy dziecko zdobywa wiedzę, nabywa kompetencje, doświadczenie i umiejętności poprzez własną spontaniczną działalność. Dzięki temu staje się nie tylko bardziej samodzielne, ale nabiera też doświadczenia w ocenie swoich umiejętności, uczy się koncentrować na zadaniu i rozwijać według własnych możliwości.

Mata Montessori, którą widzieliście na zdjęciach chowamy po prostu do tuby i w każdej chwili możemy ją ponownie wykorzystać.

 

Poznajemy kontynenty-mapa Montessori

 

 

Pozdrawiam

Anna Albrecht

szkolne-inspiracje

 

 

 

9
0
Would love your thoughts, please comment.x