Rachunek pamięciowy to w uproszczeniu trenowanie sprawności rachunkowej. Sprawne i szybkie liczenie pamięciowe ułatwia rozwiązywanie trudniejszych zadań, ponieważ uczeń nie musi się skupiać na technicznej stronie liczenia.
Granie w grę jest o wiele przyjemniejsze niż tradycyjne zadania z kartką i długopisem. Jeżeli dołożymy do tego rywalizację, to nauka stanie się nie tylko przyjemna, ale wręcz emocjonująca.
Jaka gra spowoduje, że nasi uczniowie z przyjemnością podejmą trud liczenia? Proponuję grę w Darta, a właściwie Digital Darts. Znajdziecie ją na stronie Transum. Jest tam wiele innych gier, które ćwiczą rachunek pamięciowy, ale gra w Darta na pewno przypadnie uczniom do gustu.
ZASADY GRY w Digital DART 501
- Każdy zawodnik na starcie ma 501 punktów.
- Zawodnicy „rzucają” lotkami na zmianę. W każdej turze gracz ma 30 sekund na rzucenie trzema rzutkami.
- Następnie musi dodać swoje wyniki, wpisać sumę, a potem odjąć ją najpierw od 501, a potem kolejno od swojego wyniku.
- Pierwszy gracz, który zbije swój wynik do zera, zostaje zwycięzcą.
Jak liczyć punkty w DIGITAL DART 501?
Czerwone kółko na środku planszy to strzał w dziesiątkę. Otrzymujesz 50 punktów za wylądowanie lotki w tym miejscu.
Wokół niego jest nieco większe zielone kółko, które daje 25 punktów.
Na kole znajdują się dwa cienkie pierścienie. Wynik z tego sektora może być podwojony lub potrojony.
Podwojenie oznacza konieczność pomnożenie przez dwa, potrojenie – pomnożenie przez trzy.
Grając w Darta ćwiczymy ogólną sprawność w liczeniu liczb dwucyfrowych i trzycyfrowych. Grę możemy wykorzystać w każdym momencie lekcji, nie tylko jako rachunek pamięciowy.
Pamiętaj też o innych programach i aplikacjach, które wyzwalają aktywność uczniów. Może quiz w Factile – świetny sposób np. na utrwalenie tabliczki mnożenia >> SPRAWDZAM.
Miłej zabawy!
Pozdrawiam
Anna Albrecht