Zwyczaje wielkanocne wcale nie są dla młodszych dzieci takie oczywiste. Myślę, że warto nawiązywać do tradycji, mimo że kierujemy się na ogół w stronę chrześcijaństwa. Pewne elementy zagościły przecież na stałe do naszych zwyczajów rodzinnych.
Zwyczaje wielkanocne – scenariusz zajęć dla klasy pierwszej
Cel ogólny:
Zna i nazywa zwyczaje oraz tradycje wielkanocne.
Cele szczegółowe:
- wypowiada się na temat wielkanocnych tradycji
- okazuje szacunek dla świątecznych obrzędów i tradycji z innych regionów kraju
- zna i nazywa tradycyjne potrawy, które powinny znaleźć się w koszyczku wielkanocnym
- współpracuje w grupie realizując wspólne zadanie
- zna wybrane sposoby malowania jaj na Wielkanoc
- Układanie zakodowanego napisu: ZWYCZAJE WIELKANOCNE na macie do kodowania.
Po jednej stronie żółtego i zielonego kwadracika zapisujemy kod, a po drugiej kolejne litery napisu.
Możemy tez rozpocząć od rozkodowania koszyczka wielkanocnego.
W jaki sposób przygotowuję kolorowe kwadraciki do kodowania, możesz zobaczyć w artykule >> Kodujemy wiosnę.
2. Jakie znasz zwyczaje wielkanocne?
Dzieci wrzucają jajeczka (pisanki) do dwóch koszyczków oznaczonych:
- znakiem zapytania – jeśli, nie jestem pewien/pewna, czy znam co najmniej 3 zwyczaje wielkanocne
- łapką z kciukiem w górę, jeśli na pewno znam 3 lub więcej zwyczajów wielkanocnych.
3. Rozpoznajemy zwyczaje wielkanocne.
Nauczyciel rozkłada na dywanie przedmioty kojarzące się z najbardziej znanymi tradycjami wielkanocnymi, a dzieci próbują odgadnąć:
- palma – święcenie palm
- kartki świąteczne – wysyłanie kartek świątecznych do bliskich osób, rodziny, znajomych
- pisanki – malowanie jajek
- koszyczek – święcenie pokarmów
- wiaderko lub jajeczko do pryskania wodą – śmigus – dyngus
- obrus – wielkanocne śniadanie, tradycyjne potrawy
- zajączek, baranek, kurczaczki – wielkanocne ozdoby świąteczne
4. Wielkanocne śniadanie.
Głośne czytanie przez nauczyciela wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Na wielkanocnym stole”. Rozmowa na temat wielkanocnego stołu (biały obrus, cukrowy baranek, gałązki borówki, bukiet wiosennych kwiatów) i znajdujących się tam potraw (baby, mazurki, jajka).
5. Wielkanocny koszyczek.
Nawiązanie do dzielenia się podczas wielkanocnego śniadania święconymi pokarmami.
Praca w grupach:
Każdy zespół otrzymuje narysowany koszyczek oraz zestaw nazw potraw, które powinny, bądź nie, znaleźć się w koszyczku.
Przykładowy zestaw wyrazów:
- chleb
- kiełbasa
- jajka
- baba
- baranek
- sól
- cukierki
- ser
- jabłko
Następnie uczniowie naklejają pasujące wyrazy na papierowy koszyczek. Na koniec przyczepiamy gotową pracę każdego zespołu na tablicy i omawiamy poprawność wykonania.
6. Śmigus- Dyngus – zabawa ruchowa przy dźwiękach ludowej muzyki.
Uczniowie w dwóch grupach stoją naprzeciwko siebie i udają wzajemne oblewanie się wodą. Następnie zamieniają się miejscami.
7. Powstawanie kraszanek i pisanek.
Obejrzenie filmu ( wybrany film na You Tube) na temat zdobienia jajek.
8. Rozpoznawanie i nazywanie sposobów zdobienia wielkanocnych jaj.
Praca indywidualna. Uczniowie otrzymują kartę pracy z namalowanymi jajkami. Ich zadaniem jest podpisanie obrazków odpowiednim podpisem – kraszanka lub pisanka. Następnie kolorują jajka.
9. Krótki quiz.
Po kliknięciu w okienko >>Educandy pojawi się pole, w które uczniowie wpisują kod: d4e i gramy.
10. Podsumowanie.
Wracamy do koszyczków z pisankami. Dzieci które poprawiły swoją wiedzę na temat zwyczajów wielkanocnych, przenoszą jajeczka do koszyczka z łapką w górę.
Pozdrawiam
Anna Albrecht
Masz dość przeglądania stron w Internecie. Marzy Ci się, aby mieć wszystkie prace plastyczne w jednym miejscu z opisem wykonania i szablonami do wydrukowania dla całej klasy?
Zobacz moje propozycje e-booków PDF >> Wiosna oraz Dzień Matki – prace plastyczne z opisem i szablonami dla młodszych dzieci.
Chciałabym kiedyś uczyć dzieci, więc ten post bardzo mi pomógł! Na pewno kiedyś go wykorzystam 🙂
Warto sobie zapisywać rózne inspiracje. Potem wystarczy tylko dopasować do naszych potrzeb. Pozdrawiam.
Świetne pomysły! Dobrze uczyć dzieci o zwyczajach A do tego jeszcze w taki świetny sposób 😍
Na pewno warto sięgać do tradycji i nie odcinać się od korzeni.
Warto! Bardzo ciekawe zajęcia
Dziękuję. 🙂
Super pomoce, dziękuję
Zachęcam do odwiedzenia Canvy. Tam można znaleźć wszystkie ilustracje potrzebne na zajęcia.