Zaczynamy kolejny rok szkolny i wiemy, jak ważne są te pierwsze dni. To okres, kiedy zarówno dzieci, jak i nauczyciele, pełni nadziei i niepewności, wchodzą przez drzwi szkoły z jednym celem: stworzenie pozytywnego i produktywnego środowiska do nauki i zabawy. Ale jak zbudować wspólnotę w klasie, gdy twarze są często nowe, a emocje mieszają się z napięciem? Kluczem może być właściwa integracja i coś, co możemy nazwać „rozgrzewką emocjonalną” dla młodych umysłów.
Nie musisz być ekspertem od zabaw i gier, aby wprowadzić w życie kilka prostych, ale efektywnych ćwiczeń. Te gry i zabawy typu „ice breaker są doskonałym narzędziem do tego, aby dzieci czuły się bardziej komfortowo w nowym otoczeniu i, co równie ważne, lepiej się poznały. Gotowi na start nowego roku szkolnego? Oto przewodnik po grach i zabawach, które można zastosować w klasach I-III, aby uczynić początek nauki przyjemnym i mniej stresującym dla wszystkich.
Kaczki na jeziorze
Materiały: Brak
Jak grać:
- Dzieci stoją w kole, tworząc w ten sposób „jezioro”, a jedno wybrane dziecko zostaje „kaczką”.
- „Kaczka” chodzi dookoła koła, dotykając pleców innych dzieci, mówiąc „kaczka”, aż w końcu wybierze jedno dziecko i powie „jezioro”.
- W tym momencie „jezioro” (dziecko, które zostało wybrane) musi jak najszybciej wstać i złapać „kaczkę”, zanim „kaczka” zdąży przebiec dookoła koła i zająć miejsce „jeziora”.
- Jeśli „jezioro” złapie „kaczkę”, zamieniają się rolami: „jezioro” staje się „kaczką”, a „kaczka” dołącza do koła i zabawa zaczyna się od nowa.
Kolory tęczy
Materiały: Brak
Jak grać:
- Dzieci ustawiają się w kole.
- Nauczyciel wymienia kolor.
- Dzieci muszą znaleźć przedmiot tego koloru w otoczeniu i wrócić na swoje miejsce.
- Pierwsze dziecko, które to zrobi, wybiera następny kolor.
Obrazki
Materiały: Kartki i kredki
Jak grać:
- Dzieci dostają kartki i kredki.
- Każde dziecko rysuje coś, co lubi, ale nie podpisuje rysunku.
- Nauczyciel mieszając rysunki i pokazuje je jedno po drugim, a dzieci muszą zgadnąć, kto jest autorem.
Bingo
Materiały: Kartki z grą bingo i markery
Jak grać:
- Każde dziecko dostaje kartę bingo z zapisanymi różnymi zainteresowaniami i aktywnościami.
- Celem zabawy jest znalezienie osób, które mają takie same zainteresowania i zaznaczenie ich na swojej karcie.
- Pierwsze dziecko, które zaznaczy cały rząd, wygrywa.
Kim jestem?
Materiały: Kartki i taśma klejąca
Jak grać:
- Na kartkach są napisane nazwy znanych osób lub postaci z bajek.
- Każdemu dziecku przykleja się kartkę na czoło bez pokazywania, kim jest.
- Dzieci, zadając sobie nawzajem pytania, muszą odgadnąć, kim są.
Wyścigi z pytaniami
Materiały: Pytania na kartkach
Jak grać:
- Na linii startu ustawiają się dwie drużyny.
- Na drugim końcu znajdują się kartki z pytaniami.
- Po sygnale pierwsze dzieci z drużyn biegną do kartek, losują pytanie i odpowiadają.
- Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, wracają i przekazują „pałeczkę” kolejnej osobie. Drużyna, która pierwsza odpowie na wszystkie pytania, wygrywa.
Muzyczne krzesła
Materiały: Krzesła i muzyka
Jak grać:
- Krzesła ustawione są w koło, siedzenia do środka.
- Nauczyciel włącza muzykę.
- Dzieci chodzą dookoła krzeseł, a kiedy muzyka się zatrzymuje, muszą jak najszybciej usiąść.
- Dziecko, które nie znalazło miejsca, odpada i zabiera jedno krzesło.
- Zabawa toczy się, dopóki nie zostanie tylko jeden uczeń.
Latająca piłka
Materiały: Miękka piłka lub pluszowy przedmiot
Jak grać:
- Dzieci stają w kole.
- Jedno dziecko trzyma piłkę i mówi coś o sobie, np. „Mam brata” lub „Uwielbiam pizzę”, a następnie podaje piłkę komuś innemu.
- Dziecko, które otrzymało piłkę, musi powiedzieć coś innego o sobie i podać piłkę dalej.
- Gra trwa, aż każde dziecko ma szansę się wypowiedzieć.
Zabawy i gry na przełamanie lodów to znakomity sposób na integrację grupy oraz poznanie nowych koleżanek i kolegów. Dzięki nim dzieci będą się czuły bardziej komfortowo w nowym otoczeniu, co jest kluczowe na początek roku szkolnego. Niezależnie od wieku, kluczem jest wybór odpowiednich gier, które pomogą dzieciom się otworzyć i zacząć współpracować z resztą klasy. Wybierz te, które najbardziej pasują do Twoich uczniów i bawcie się dobrze!
Wprowadź elementy kosmicznej przygody do Waszych klasowych zabaw! 🚀
Drogi Czytelniku!
Jeśli szukasz nie tylko ciekawych gier i zabaw na początek roku szkolnego, ale również chcesz wprowadzić do klasy elementy niesamowitych odkryć i przygód, mam coś, co z pewnością przyciągnie uwagę Twoją i Twoich uczniów!
Co powiesz na podróż do kosmosu, która zaczyna się w sali lekcyjnej? To wszystko możliwe z Ogólnopolskim Projektem Edukacyjnym „Razem w Kosmosie”!
🌌 Dlaczego warto dołączyć?
- Edukacja przez zabawę: Odkrywajcie nauki ścisłe na wesoło!
- Kreatywność i wyobraźnia: Stwórzcie własne planety, rakiety i nawet kosmiczne legendy!
- Interdyscyplinarność: Łączymy nauki przyrodnicze, technologię, a nawet sztukę i literaturę w jednym projekcie.
🌠 Co Was czeka?
- Budowanie modelu Układu Słonecznego
- Proste, ale fascynujące eksperymenty
- Obserwacja nieba i identyfikacja konstelacji
- I wiele, wiele więcej!
Nie czekaj! Zgłoś się już dziś i zacznijcie wspólną podróż w nieskończoność… i dalej!
Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej i dołączyć do projektu!
Do zobaczenia, Twój Kosmiczny Zespół „Razem w Kosmosie” 🪐✨