Zaczynamy kolejny rok szkolny i wiemy, jak ważne są te pierwsze dni. To okres, kiedy zarówno dzieci, jak i nauczyciele, pełni nadziei i niepewności, wchodzą przez drzwi szkoły z jednym celem: stworzenie pozytywnego i produktywnego środowiska do nauki i zabawy. Ale jak zbudować wspólnotę w klasie, gdy twarze są często nowe, a emocje mieszają się z napięciem? Kluczem może być właściwa integracja i coś, co możemy nazwać „rozgrzewką emocjonalną” dla młodych umysłów.

Nie musisz być ekspertem od zabaw i gier, aby wprowadzić w życie kilka prostych, ale efektywnych ćwiczeń. Te gry i zabawy typu „ice breaker są doskonałym narzędziem do tego, aby dzieci czuły się bardziej komfortowo w nowym otoczeniu i, co równie ważne, lepiej się poznały. Gotowi na start nowego roku szkolnego? Oto  przewodnik po grach i zabawach, które można zastosować w klasach I-III, aby uczynić początek nauki przyjemnym i mniej stresującym dla wszystkich.

Kaczki na jeziorze

Materiały: Brak
Jak grać:

  1. Dzieci stoją w kole, tworząc w ten sposób „jezioro”, a jedno wybrane dziecko zostaje „kaczką”.
  2. „Kaczka” chodzi dookoła koła, dotykając pleców innych dzieci, mówiąc „kaczka”, aż w końcu wybierze jedno dziecko i powie „jezioro”.
  3. W tym momencie „jezioro” (dziecko, które zostało wybrane) musi jak najszybciej wstać i złapać „kaczkę”, zanim „kaczka” zdąży przebiec dookoła koła i zająć miejsce „jeziora”.
  4. Jeśli „jezioro” złapie „kaczkę”, zamieniają się rolami: „jezioro” staje się „kaczką”, a „kaczka” dołącza do koła i zabawa zaczyna się od nowa.

Kolory tęczy

Materiały: Brak
Jak grać:

  1. Dzieci ustawiają się w kole.
  2. Nauczyciel wymienia kolor.
  3. Dzieci muszą znaleźć przedmiot tego koloru w otoczeniu i wrócić na swoje miejsce.
  4. Pierwsze dziecko, które to zrobi, wybiera następny kolor.

Obrazki

Materiały: Kartki i kredki
Jak grać:

  1. Dzieci dostają kartki i kredki.
  2. Każde dziecko rysuje coś, co lubi, ale nie podpisuje rysunku.
  3. Nauczyciel mieszając rysunki i pokazuje je jedno po drugim, a dzieci muszą zgadnąć, kto jest autorem.

Bingo

Materiały: Kartki z grą bingo i markery
Jak grać:

  1. Każde dziecko dostaje kartę bingo z zapisanymi różnymi zainteresowaniami i aktywnościami.
  2. Celem zabawy jest znalezienie osób, które mają takie same zainteresowania i zaznaczenie ich na swojej karcie.
  3. Pierwsze dziecko, które zaznaczy cały rząd, wygrywa.

Kim jestem?

Materiały: Kartki i taśma klejąca
Jak grać:

  1. Na kartkach są napisane nazwy znanych osób lub postaci z bajek.
  2. Każdemu dziecku przykleja się kartkę na czoło bez pokazywania, kim jest.
  3. Dzieci, zadając sobie nawzajem pytania, muszą odgadnąć, kim są.

Wyścigi z pytaniami

Materiały: Pytania na kartkach
Jak grać:

  1. Na linii startu ustawiają się dwie drużyny.
  2. Na drugim końcu znajdują się kartki z pytaniami.
  3. Po sygnale pierwsze dzieci z drużyn biegną do kartek, losują pytanie i odpowiadają.
  4. Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, wracają i przekazują „pałeczkę” kolejnej osobie. Drużyna, która pierwsza odpowie na wszystkie pytania, wygrywa.

Muzyczne krzesła

Materiały: Krzesła i muzyka
Jak grać:

  1. Krzesła ustawione są w koło, siedzenia do środka.
  2. Nauczyciel włącza muzykę.
  3. Dzieci chodzą dookoła krzeseł, a kiedy muzyka się zatrzymuje, muszą jak najszybciej usiąść.
  4. Dziecko, które nie znalazło miejsca, odpada i zabiera jedno krzesło.
  5. Zabawa toczy się, dopóki nie zostanie tylko jeden uczeń.

Latająca piłka

Materiały: Miękka piłka lub pluszowy przedmiot
Jak grać:

  1. Dzieci stają w kole.
  2. Jedno dziecko trzyma piłkę i mówi coś o sobie, np. „Mam brata” lub „Uwielbiam pizzę”, a następnie podaje piłkę komuś innemu.
  3. Dziecko, które otrzymało piłkę, musi powiedzieć coś innego o sobie i podać piłkę dalej.
  4. Gra trwa, aż każde dziecko ma szansę się wypowiedzieć.

Zabawy i gry na przełamanie lodów to znakomity sposób na integrację grupy oraz poznanie nowych koleżanek i kolegów. Dzięki nim dzieci będą się czuły bardziej komfortowo w nowym otoczeniu, co jest kluczowe na początek roku szkolnego. Niezależnie od wieku, kluczem jest wybór odpowiednich gier, które pomogą dzieciom się otworzyć i zacząć współpracować z resztą klasy. Wybierz te, które najbardziej pasują do Twoich uczniów i bawcie się dobrze!

 

Wprowadź elementy kosmicznej przygody do Waszych klasowych zabaw! 🚀

 

Drogi Czytelniku!

Jeśli szukasz nie tylko ciekawych gier i zabaw na początek roku szkolnego, ale również chcesz wprowadzić do klasy elementy niesamowitych odkryć i przygód, mam coś, co z pewnością przyciągnie uwagę Twoją i Twoich uczniów!

Co powiesz na podróż do kosmosu, która zaczyna się w sali lekcyjnej? To wszystko możliwe z Ogólnopolskim Projektem Edukacyjnym „Razem w Kosmosie”!

🌌 Dlaczego warto dołączyć?

  • Edukacja przez zabawę: Odkrywajcie nauki ścisłe na wesoło!
  • Kreatywność i wyobraźnia: Stwórzcie własne planety, rakiety i nawet kosmiczne legendy!
  • Interdyscyplinarność: Łączymy nauki przyrodnicze, technologię, a nawet sztukę i literaturę w jednym projekcie.

🌠 Co Was czeka?

  • Budowanie modelu Układu Słonecznego
  • Proste, ale fascynujące eksperymenty
  • Obserwacja nieba i identyfikacja konstelacji
  • I wiele, wiele więcej!

Nie czekaj! Zgłoś się już dziś i zacznijcie wspólną podróż w nieskończoność… i dalej!

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej i dołączyć do projektu!

Do zobaczenia, Twój Kosmiczny Zespół „Razem w Kosmosie” 🪐✨

 

0
Would love your thoughts, please comment.x