Podział na głoski to przygotowanie do nauki czytania, które rozpoczynamy już w wieku przedszkolnym. Ćwiczenia na materiale słownym bezliterowym zaczynamy jednak od wyodrębniania zdań, wyrazów i sylab. Zobacz ĆWICZENIA >>
Gdy dzieci dobrze sobie radzą z podziałem wyrazów na sylaby, możemy rozpocząć wyróżnianie głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie wyrazów, czyli na początku, na końcu i w środku wyrazu.
Ćwiczenia i zabawy w wyróżnianiu głosek w nagłosie wyrazów znajdziecie >> w pierwszej części artykułu.
Podział na głoski – wyróżnianie głoski w wygłosie
1.Który wyraz kończy się inaczej?
Podaj nazwy obrazków kończących się inną głoską niż y.
Słuchanie wyrazów wymawianych przez nauczyciela i wskazywanie wyrazu z odmiennym zakończeniem:
- pies – las – koń
- kot – lis – płot
- dom – tor – ser
- kotek – motel – lisek
2. Zabawa z salutowaniem
Wybrane dziecko podaje swoje imię np. Jacek. Wstają i salutują wszyscy, których imię kończy się tą samą głoską np. Wojtek, Florek, Franek.
3. Zabawa „Meblujemy mieszkanie”
Każdemu dziecku przydzielamy nazwę mebla lub innej rzeczy potrzebnej do wyposażenia mieszkania np. szafa, telewizor, kanapa, fotel, lustro, łóżko, biurko, krzesło, dywan, stolik. Następnie nauczyciel mówi:
Meblujemy mieszkanie, poproszę przedmiot , którego nazwa kończy się głoską „n”.
Dziecko, któremu prowadzący przydzielił daną nazwę, wychodzi na środek , podaje swój wyraz (tapczan), a pozostałe dzieci proponują, gdzie można postawić mebel.
4. Reagowanie klaśnięciem na wybraną głoskę.
Nauczyciel podaje kolejno wyrazy, a dzieci klaszczą w ręce, jeśli usłyszą wyraz, który kończy się np. głoską t.
Można też pokazywać przedmioty lub obrazki.
5. Wyszukiwanie głosek a, o, e w wygłosie w imionach i nazwiskach dzieci.
6. Segregowanie obrazków (przedmiotów) na grupy:
- obrazki (przedmioty), których nazwa kończy się głoską a, np. gumka, kredka, temperówka
- obrazki (przedmioty), których nazwa kończy się głoską i, np. nożyczki, kartki
- obrazki (przedmioty), których nazwa kończy się głoską e, np. wiśnie, morele, brzoskwinie
- obrazki (przedmioty), których nazwa kończy się głoską o, np. jabłko, dziecko, jezioro
- obrazki (przedmioty), których nazwa kończy się głoską y, np. koty, psy
7. Odgadnij nowe słowo z ostatnich głosek nazw obrazków.
>> POBIERZ ĆWICZENIE do wydruku
8. Zagadki
Nauczyciel daje dziecku przedmiot lub obrazek. Dziecko mówi zagadkę, podając na wstępie ostatnią głoskę nazwy danego przedmiotu, a następnie dalsze określenia.
Przykłady:
- Nazwa kończy się głoską l, fruwa na łące i w lesie (motyl).
- Nazwa kończy się głoską ł, leczy drzewa (dzięcioł).
Po ćwiczeniach w wyróżnianiu głosek w wygłosie wyrazów, przechodzimy do wyodrębniania głosek w śródgłosie, ale o tym już w następnej części artykułu.
Dajcie znać w komentarzu, jakie zabawy i ćwiczenia stosujecie ćwicząc słuch fonematyczny z dziećmi.
Pozdrawiam
Anna Albrecht
Ćwiczenia i zabawy zostały zaczerpnięte m.in. z książki A.Czochry, I.Tarkowskiej „Mój pierwszy elementarz. Przewodnik metodyczny”.
Tylko czekam aż Maks wyjdzie poza umiejętność powiedzenia dwóch słów. Świetne ćwiczenia.
Wiedza na temat rozwijania słuchu fonematycznego przydaje się również rodzicom. Zapraszam na dalsze części artykułu, może będzie coś dla młodszych dzieci. 🙂
Często zapominamy, jak ważne są takie ćwiczenia. Oprócz trenowania słuchu fonematycznego mogą być także świetną zabawą, a dzięki temu dziecko nie zniechęci się do ćwiczenia! Super 🙂
To prawda. Nauka przez zabawę najlepsza. Niby wiadomo, ale nie zawsze o tym pamiętamy. 🙂
Ćwiczeń nigdy za wiele. Skorzystam na zajęciach. Pozdrawiam
Uwielbiam wszelkie ćwiczenia, które wraz ze swoją atrakcyjnością i dobrą zabawą niosą naukę i wspomagają rozwój dziecka. Przyjemne z pożytecznym 🙂
Zgadzam się. Nie znoszę, gdy nauka polega tylko na wypełnianiu kolejnych kserówek
Bardzo ciekawe propozycje ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń słuchu fonematycznego, dziękuję 🙂
Cieszę się, że mogłam pomóc 🙂