Czy potrzeby dzieci zmieniają się wraz z szybkością
następujących po sobie
przemian technologicznych i kulturowych?

 

Nie jestem pewna, bo …

Czy wynalezienie komputera powoduje, że dzieci szybciej opanowują sztukę chodzenia czy mówienia? Czy oglądając telewizję posiądą mądrości i wiedzę  na każdy temat? Niestety, staje się coraz bardziej oczywiste, że niektóre aspekty współczesnego życia, negatywnie wpływają na rozwój dzieci i wcale go nie przyspieszają. Zmiana trybu życia współczesnego społeczeństwa postępuje bardzo szybko, a dzieci pozostają nadal małymi bezbronnymi istotami, których podstawowe potrzeby, powinni zaspokoić dorośli (dodam – zrównoważeni, zdrowi dorośli). Potrzeba tysięcy lat, by nastąpiła ewolucja naszego mózgu.

 

potrzeby-dzieci

 

Czego zatem potrzeba naszym dzieciom, by w przyszłości stali się zdrowymi, szczęśliwymi
( 12 sposobów, aby wychować szczęśliwe dziecko), zrównoważonymi emocjonalnie dorosłymi? Na pewno nie powinno się negować dawnych mądrości dotyczących wychowania dzieci. Obecnym społeczeństwem coraz bardziej zaczynają rządzić nowinki techniczne, a skutkiem ubocznym tego zjawiska, są niezaspokojone potrzeby rozwojowe dzieci. Myślicie, że przesadzam? Obawiam się, że nie.

Jeżeli tryb życia dziecka nie wspomaga jego rozwoju, to po pewnym czasie możemy zauważyć różnego typu problemy: zdrowotne, emocjonalne, z uczeniem się itd.

 

ROZWÓJ FIZYCZNY

 

Dawniej

Zabawy na świeżym powietrzu, dużo snu, zbilansowane, zdrowe jedzenie.

Dziś

Siedzący tryb życia, głównie przed telewizorem lub komputerem, co często powoduje trudności z zasypianiem i ogólnie ze snem, nadmiar niezdrowej żywności, mnogość przekąsek typu: chipsy, paluszki, solone orzeszki.

 

ROZWÓJ EMOCJONALNY

 

Dawniej

Ciepły bezpieczny dom, z mamą, z babcią, czas na wspólne rozmowy, jasno określone granice regulujące zachowanie.

Dziś

Zabiegani, zapracowani rodzice, brak “czasu rodzinnego”, brak jasno wytyczonych granic normujących zachowanie dzieci, wszechobecna przemoc na ekranach telewizorów i komputerów, coraz częstszy rozpad rodziny.

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY

 

Dawniej

Nauka współżycia społecznego poprzez zabawy z rówieśnikami bez nadmiernej kontroli i nadzoru rodziców. Bezpieczny kochający dom, z wyznaczonymi rolami społecznymi rodziców i dzieci.

Dziś

Zabawa na ogół pod nadzorem dorosłych. Dzieci nie uczą się w naturalny sposób nawiązywania przyjaźni, współżycia w grupie, ponieważ konflikty często rozwiązują za nich rodzice. Wzorcami do naśladowania stają się postaci z ekranu telewizora lub komputera, a nie najbliżsi.

 

ROZWÓJ POZNAWCZY

 

Dawniej

Nauka przez doświadczanie, kontakt z otaczającym światem – dotykanie, próbowanie, wąchanie, oglądanie, słuchanie – powodujące rozbudzanie ciekawości poznawczej. Rozwijanie umiejętności językowych poprzez rymowanki, opowieści, piosenki w zabawach z dziećmi oraz interakcje z dorosłymi. Kreatywne, pobudzające wyobraźnię zabawy z rówieśnikami.

Dziś

Bezpośrednie poznawanie, doświadczanie świata zastąpił ekran telewizora i monitor komputera. Mniej czasu spędzanego z dorosłymi i rówieśnikami przekłada się na niższe kompetencje językowe. Kreatywne zabawy zastąpiły wymyślne zabawki, które nie uruchamiają wyobraźni.

potrzeby-dzieci

Istnieje przekonanie, że dzieci dojrzewają teraz szybciej, ale czy prawdziwą dojrzałość emocjonalną i społeczną da się osiągnąć w trybie przyspieszonym? Nawet, jeśli dziecko wydaje się reagować po dorosłemu, to czy naprawdę jest w stanie udźwignąć ciężar i problemy dorosłości? Przecież w środku nadal jest kruche i wrażliwe! Tak naprawdę, tylko naśladuje zachowania dorosłych.

Szybszy rozwój umiejętności poznawczych, nie idzie w parze z rozwojem emocjonalnym. Media bombardują nas obrazami ludzi, którzy się niczym nie przejmują, którym wszystko przychodzi z łatwością, a tak naprawdę to są wyjątki. Prawdziwą dojrzałość oraz umiejętności życia społecznego nabywamy przez lata.

Z pewnością, Drogi Rodzicu, jeśli to czytasz, to dbasz o rozwój swojego dziecka i starasz się stworzyć bezpieczny, kochający dom. Pamiętasz też, czego potrzebuje dziecko do optymalnego rozwoju, ponieważ interesujesz się tym tematem i dokształcasz w wolnej chwili lub/i czytasz mojego bloga. 🙂

Chociaż T. Tomaszewski twierdzi, że:

„ Liczba potrzeb człowieka jest nieograniczona, ponieważ nieograniczona jest liczba różnorodnych zależności, jakie mogą zachodzić zarówno między nim a otoczeniem, jak i wzajemnych zależności między procesami zachodzącymi w nim samym”.

Piszę jednak, gwoli przypomnienia:

Rozwojowe potrzeby dzieci

(według  Z. Krzyrztorzek i S. Lewin)

  • potrzeba ruchu

  • potrzeba poznania świata

  • potrzeba poczucia bezpieczeństwa

  • potrzeba uznania

  • potrzeba miłości

  • potrzeba łączności z bliskimi osobami

 

Pomimo zabiegania i zapracowania, musimy mieć czas, by zaspokajać potrzeby dzieci, ponieważ od tego zależy, czy nasze pociechy wyrosną na szczęśliwych ludzi.

 

Pozdrawiam

 

szkolne inspiracje

 

 

Inspiracją wpisu była książka Sue Palmer “Detoksykacja dzieciństwa”.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Pin It on Pinterest

Share This

UDOSTĘPNIJ TEN POST!

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się ze znajomymi!