Dzień Języka Ojczystego to doskonała okazja, aby uczniowie dowiedzieli się więcej o swoim języku ojczystym, a także rozwijali swoje umiejętności językowe w sposób kreatywny i zabawny. Oto kilka przykładów zabaw i gier językowych, które nauczyciele można wykorzystać na zajęciach.
Gra w kalambury
Kalambury to popularna gra, która polega na rysowaniu i odgadywaniu słów i zwrotów. Nauczyciel może przygotować kilka słów lub zwrotów tematycznych (np. przyroda, zwierzęta, zawody itp.). Następnie dzieli klasę na dwie drużyny i prosi jednego ucznia z każdej drużyny o wylosowanie słowa i przedstawienie go za pomocą rysunku. Drużyna, która odgadnie słowo pierwsza, zdobywa punkt.
Zagadki językowe
Zagadki językowe to świetna zabawa, która rozwija umiejętność logicznego myślenia oraz poszerza słownictwo. Nauczyciel może przygotować kilka zagadek, które odnoszą się do tematu, który aktualnie porusza w klasie. Dzieci mogą też samodzielnie wymyślać swoje zagadki.
Zabawa w „Wyrazowe miasteczko”
„Wyrazowe miasteczko” to gra, która rozwija umiejętność szybkiego myślenia. Nauczyciel zaczyna od wymówienia wyrazu, np. „samochód”. Następnie kolejny uczeń musi wymienić słowo, którego ostatnia litera odpowiada pierwszej literze wyrazu wymienionego przez nauczyciela, np. „drzewo”. Kolejny uczeń wymienia wyraz, którego ostatnia litera odpowiada pierwszej literze wyrazu „drzewo” i tak dalej.
Gra w „Słowo na literkę”
To kolejna gra, która rozwija umiejętność myślenia i skojarzeń. Nauczyciel wybiera literę alfabetu i uczniowie muszą wymienić jak najwięcej wyrazów, które zaczynają się na tę literę. Można też zastosować wariant, w którym uczniowie wymieniają wyrazy związane z tematem, który aktualnie poruszają w klasie.
Zabawy słowne
Zabawy słowne to doskonały sposób na rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Nauczyciel może poprosić uczniów o wymienienie wyrazów, które zaczynają się na daną literę, ale muszą spełniać określone kryteria. Na przykład, jeśli wybraną literą jest „s”, to uczniowie mogą wymieniać tylko wyrazy związane z tematem „sport”, takie jak „siatkówka”, „skoki narciarskie”, „snowboard” itp.
Praca z rymami
Rymy to doskonałe narzędzie do rozwijania umiejętności fonetycznych i fonologicznych. Nauczyciel może przygotować kilka wierszyków lub piosenek, w których występują rymy, i poprosić uczniów o wskazanie wyrazów, które rymują się ze sobą. Można też poprosić uczniów o wymyślenie własnych rymowanych wierszyków.
Gra w „Wisielca”
To klasyczna gra, która polega na odgadywaniu słów poprzez zgadywanie kolejnych liter. Nauczyciel wybiera słowo związane z tematem, który aktualnie poruszają w klasie, i rysuje na tablicy szereg kresek, które odpowiadają liczbie liter w tym słowie. Uczniowie kolejno zgadują litery, a jeśli zgadną prawidłowo, nauczyciel wpisuje je w odpowiednie miejsca. Jeśli uczniowie popełnią błąd, nauczyciel rysuje kolejną część wisielca. Celem gry jest odgadnięcie całego słowa przed narysowaniem całego wisielca. Można też wykorzystać wersję online np. na Wordwall.
Zabawy i gry językowe są doskonałym narzędziem do rozwijania umiejętności językowych w sposób kreatywny i zabawny.
Na koniec chciałabym zaproponować gotowe ćwiczenia do wykorzystania nie tylko z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do zabawy.
Jeśli chcesz skorzystać z innych językowych zabaw i ćwiczeń, to przejdź do artykułu Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ze Szkolnymi inspiracjami.
Pozdrawiam
Anna Albrecht