Czego życzysz dziecku z okazji świąt

 

To, czego życzysz dziecku z okazji świąt, jest na ogół wynikiem twoich oczekiwań. Nie zawsze te życzenia pokrywają się z pragnieniami naszych pociech. Co dzieci najczęściej słyszą, przy łamaniu się opłatkiem? Czy są to dobre, miłe życzenia, czy takie, które piętnują przywary dziecka?

  • Leniuszkowi życzymy, by sprzątał po sobie zabawki.
  • Urwisowi życzymy, żeby był grzeczny.
  • Sportowcowi złotych medali.
  • Uczniowi życzymy piątek i szóstek itd.

Warto z okazji świąt zastanowić się, czy nawet w tych uroczystych dniach, życzenia nie przekładają się na nasze ambicje, by dziecko było najmądrzejsze, najgrzeczniejsze, w każdym calu doskonałe.

Siła właściwych i realnych oczekiwań rodziców jest ogromna!

 

Dzieci chcą, aby rodzice w nich wierzyli, żeby je wspierali w marzeniach i dążeniach. Pamiętajmy jednak, by być ostrożnym i zachować równowagę, między naszymi ambicjami a mocnymi stronami i zdolnościami dziecka.

Oczekiwanie, to coś więcej niż przewidywanie. Wielokrotnie wypowiedziane na głos i powtarzane przez rodzica, są dla dziecka drogowskazem. Czy nie doświadczyliście nigdy takiej sytuacji, że ktoś mocno w was wierzył, tak że wykonanie zadania nagle stało się łatwe. Wiedzieliśmy przy tym jednak, że jest w zasięgu naszych możliwości i jesteśmy w stanie to zrobić.

Gorzej, jeżeli oczekiwanie przewyższają możliwości. Wtedy dziecko, odczuwając ogromną presję, czuje się zniechęcone i sfrustrowane. Wpływa to niestety na jego samoocenę. (10 warunków, które kształtują samoocenę dziecka) Niska samoocena powoduje, że dziecko coraz gorzej radzi sobie z trudnościami. Im większa presja rodziców, tym trudniej perfekcyjnie wykonywać zadania. dziecko staje się rozkojarzone, a z czasem przestaje próbować sprostać wybujałym ambicjom rodziców.

A co jeśli oczekiwania rodziców są zaniżone? Często się tak dzieje jeśli chodzi o matematykę. Jeżeli sami mieliśmy kłopot z tym przedmiotem, to często mylnie osądzamy nasze dzieci. Strzeżmy się pochopnych osądów. Zaniżone oczekiwania mogą negatywnie wpłynąć na motywację do nauki.

Konkluzja jest więc jasna. Oczekiwania muszą być wyważone, dostosowane do możliwości dziecka. Nie możemy mu życzyć, żeby był wspaniałym lekarzem, jeżeli od małego boi się krwi. Nie życzymy też dziecku, żeby był prawnikiem, jeżeli jest bardzo nieśmiałe, ma trudności z wystąpieniami na forum klasy czy szkoły. Z czasem pewnie zdolności dziecka się objawią, ale starajmy się nie wmawiać, dziecku, że będzie świetnym skrzypkiem, jeśli nie ma poczucia rytmu.

Sprawdź, czy cierpisz na przerost ambicji:

 

  • Spisz oczekiwania w stosunku do swoich dzieci związane nie tylko ze szkołą, ale np. ze sportem, muzyką, zachowaniem itp.
  • Zastanów się i obiektywnie stwierdź, czy zadanie jest realne czy nierealne, trudne czy nietrudne?
  • Porozmawiaj ze swoim (oczywiście starszym) dzieckiem, jakie ich zdaniem masz oczekiwania wobec niego.
  • Zapytaj, czy i na ile dziecko się czuje, aby im sprostać.
  • Pomyśl, czy twoje oczekiwania nie okazały się zbyt wygórowane.*

 

Teraz już wiesz, że życzenia, które złożysz dziecku, nie mogą być tylko wynikiem twoich ambicji, ale muszą uwzględniać pragnienia dziecka. Niech będą motywacją i pobudzają je do działania, a nie wprowadzają twoją pociechę w zły nastrój.

 

Wesołych Świąt!

szkolne-inspiracje

* Pytania pochodzą z książki Cheri Fuller „Jak zachęcić dziecko do nauki”.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

34
0
Would love your thoughts, please comment.x