Jak poprawić zachowanie uczniów? – takie pytanie zadają sobie nie tylko młodzi nauczyciele. Opanowanie umiejętności zapobiegania niepożądanym zachowaniom naszych wychowanków jest przecież kluczem do budowania autorytetu pedagoga. Właściwa postawa nauczyciela na pewno pomaga w utrzymaniu ładu i dyscypliny w klasie.
Jeśli jesteś:
- stanowczy, ale nie despotyczny
- opanowany,
- pewny siebie,
- mówisz cicho i spokojnie, nie przekrzykując wrzawy,
- ustalasz zasady i ich konsekwentnie przestrzegasz,
- prowadzisz ciekawe lekcje,
- angażujesz uczniów stosując różnorodne metody i formy nauczania,
to masz szansę uniknąć na lekcji niewłaściwego zachowania uczniów.
Często jednak problem nie znika i jako wychowawca nadal zastanawiasz się, jak poprawić zachowanie uczniów na stołówce, na korytarzu czy na podwórku szkolnym.
Pierwszym krokiem jest na pewno zdiagnozowanie przyczyny niepożądanego zachowania. Mogą to być wrodzone cechy dziecka, patologia rodziny lub niestety błędy w wychowaniu. Poznanie przyczyny nie zawsze od razu podsuwa nam rozwiązanie problemu. Nie oszukujmy się, jest to proces długotrwały.
Na pewno najlepsze efekty osiągniemy pracując już z młodszym dzieckiem. Musimy wiedzieć, że upominanie nie poprawi jego zachowania. Trzeba się wykazać większą kreatywnością. Przeciętny nauczyciel nie jest przygotowany do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, ale może pracować z tymi dziećmi, które poprzez błędy wychowawcze, nie znają prawidłowych wzorców zachowania.
Jak poprawić zachowanie uczniów?
Warto przyjąć zasadę: jak najmniej mówić i robić. Okazuje się, że lepsze skutki osiągniemy, jeśli pozwolimy samemu uczniowi zorientować się, co robi źle i jak powinien naprawić sytuację.
W tym celu możemy wykorzystać np. grę na temat szkolnego savoir-vivre, czyli „Dobre obyczaje w szkole”, aby podczas zabawy utrwalać pożądane normy i zasady.
Gra składa się z:
- planszy
- instrukcji
- 4 pionków
- kostki
- 20 żetonów z wesołymi buźkami
- 24 kartoników ze scenkami obrazującymi poprawne zachowanie w szkole.
Zasady;
- Gra jest przeznaczona dla 2-4 graczy.
- Zaczynamy od położenia kart na środku planszy według koloru oraz pionków w każdym rogu startowym (buźki).
- Rozdajemy po pięć żetonów dla każdego uczestnika.
- Pierwszy gracz rzuca kostką i porusza się do przodu o tyle pól, ile wskazuje kostka.
- Następnie podaje dokładny opis zachowania na ilustracji, na której zatrzymał się jego pionek.
- Potem wybiera ze stosu z kolorem jego scenki kartę pokazującą poprawne zachowania oraz wyjaśnia swój wybór innym graczom.
- Jeżeli gracz wybierze poprawną ilustrację, może położyć jeden żeton z uśmiechniętą buźką na planszy przed sobą. Jeżeli wybór jest niepoprawny, odkłada kartę ze scenką z powrotem na stos, a grę kontynuuje kolejny uczestnik.
- Wygrywa gracz, który zdobędzie wszystkie uśmiechnięte buźki.
Gra jest przeznaczona raczej dla dzieci przedszkolnych, które dopiero przestąpią próg szkoły. Moim zdaniem jednak, świetnie nadaje się dla pierwszoklasistów, aby dokładnie omówić i powtórzyć obowiązujące w szkole normy i zasady zachowania.
Mamy do dyspozycji karty obrazujące scenki z klasy, ze stołówki, z korytarza i podwórka szkolnego.
Gra „Dobre obyczaje w szkole” nie tylko w przyjazny sposób pokazuje dziecku, jak może zachowywać się w szkole, a czego nie wolno mu robić, ale także bogaci słownictwo, zachęca do interakcji i komunikacji oraz rozwija wartości społeczne, w tym szacunek dla innych. Grę możecie zakupić w sklepie „Nowa szkoła”.
Jest to świetna pomoc terapeutyczna, która pomoże uczniom prawidłowo funkcjonować w środowisku szkolnym.
O zachowaniu przy stole możesz natomiast przeczytać w artykule >>Sawoir-vivre nie tylko przy świątecznym stole.
Pozdrawiam
Gra jest swietna. Prosta a zarazem kolorowa i wciagajaca 😀 Poza tym bardzo ladna strona 🙂
Dziękuję za miłe słowa. Zawsze napędzają mnie do dalszej pracy na stroną. 🙂
Myślę, że każda propozycja aktywności dla dziecka, która zastępuje wszelkiej maści elektronikę i Internet, a jest wciągająca i zaciekawia, jest na wagę złota w dzisiejszych czasach 🙂
Przy grach planszowych trzeba rozmawiać. Tego rzeczywiście nie dają nam elektroniczne gadżety.
Konsekwencja – to jest najważniejszy klucz
Też tak uważam,. Zawsze pomaga, chociaż w skrajnych przypadkach trzeba szukać dodatkowych rozwiązań.
Nam by się to przydało. Lubimy gry, a nauki dobrych manier nigdy za wiele 😀
Super że istnieją takie gry, które mogą uczyć uczniów poprawnego zajmowania w szkole.
Wydaje mi się, że ważne jest, zeby nauczyciel był autorytetem dla swoich uczniów. Wtedy dzieci słuchają nauczyciela i nie rozrabiają tak dużo;)). W swoim życiu spotkałam dużo nauczycieli i wiem, że najciężej było na lekcjach u nauczyciela który prowadził lekcje z prawdziwą pasją i widać, że kochał to, co robił;))
Naj bardziej cicho* nie najciężej;))
Większość nauczycieli zaczyna pracę z pasja, ale gdy coraz trudniej utrzymać autorytet wśród uczniów, często zniechęcają się niestety. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat wpajać dzieciom normy i zasady zachowania. Pojawiają się coraz to nowe teorie wychowania, ale potem ich plony (nie zawsze pozytywne) zbieramy w szkołach.
Świetna gra 🙂 i faktycznie, dużo zależy od nauczyciela i jego podejścia. Taka gra też może mu pomóc 🙂