jak poprawic zachowanie w szkole

 

Jak poprawić zachowanie uczniów? – takie pytanie zadają sobie nie tylko młodzi nauczyciele. Opanowanie umiejętności zapobiegania niepożądanym zachowaniom naszych wychowanków jest przecież kluczem do budowania autorytetu pedagoga. Właściwa postawa nauczyciela na pewno pomaga w utrzymaniu ładu i dyscypliny w klasie.

Jeśli jesteś:

  • stanowczy, ale nie despotyczny
  • opanowany,
  • pewny siebie,
  • mówisz cicho i spokojnie, nie przekrzykując wrzawy,
  • ustalasz zasady i ich konsekwentnie przestrzegasz,
  • prowadzisz ciekawe lekcje,
  • angażujesz uczniów stosując różnorodne metody i formy nauczania,

to masz szansę uniknąć na lekcji niewłaściwego zachowania uczniów.

Często jednak problem nie znika i jako wychowawca nadal zastanawiasz się, jak poprawić zachowanie uczniów na stołówce, na korytarzu czy na podwórku szkolnym.

Pierwszym krokiem jest na pewno zdiagnozowanie przyczyny niepożądanego zachowania. Mogą to być wrodzone cechy dziecka, patologia rodziny lub niestety błędy w wychowaniu. Poznanie przyczyny nie zawsze od razu podsuwa nam rozwiązanie problemu. Nie oszukujmy się, jest to proces długotrwały.

Na pewno najlepsze efekty osiągniemy pracując już z młodszym dzieckiem. Musimy wiedzieć, że upominanie nie poprawi jego zachowania. Trzeba się wykazać większą kreatywnością. Przeciętny nauczyciel nie jest przygotowany do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, ale może pracować z tymi dziećmi, które poprzez błędy wychowawcze, nie znają prawidłowych wzorców zachowania.

Jak poprawić zachowanie uczniów?

Warto przyjąć zasadę: jak najmniej mówić i robić. Okazuje się, że lepsze skutki osiągniemy, jeśli pozwolimy samemu uczniowi zorientować się, co robi źle i jak powinien naprawić sytuację.

W tym celu możemy wykorzystać np. grę na temat szkolnego savoir-vivre, czyli „Dobre obyczaje w szkole”, aby podczas zabawy utrwalać pożądane normy i zasady.

 

jak poprawic zachowanie

 

Gra składa się z:

  • planszy
  • instrukcji
  • 4 pionków
  • kostki
  • 20 żetonów z wesołymi buźkami
  • 24 kartoników ze scenkami obrazującymi poprawne zachowanie w szkole.

 

jak poprawic zachowanie

jak poprawic zachowanie

 

Zasady;

  • Gra jest przeznaczona dla 2-4 graczy.
  • Zaczynamy od położenia kart na środku planszy według koloru oraz pionków w każdym rogu startowym (buźki).

 

jak poprawic zachowanie

 

  • Rozdajemy po pięć żetonów dla każdego uczestnika.

 

jak poprawic zachowanie

 

  • Pierwszy gracz rzuca kostką i porusza się do przodu o tyle pól, ile wskazuje kostka.
  • Następnie podaje dokładny opis zachowania na ilustracji, na której zatrzymał się jego pionek.
  • Potem wybiera ze stosu z kolorem jego scenki kartę pokazującą poprawne zachowania oraz wyjaśnia swój wybór innym graczom.

 

jak poprawic zachowanie

 

  • Jeżeli gracz wybierze poprawną ilustrację, może położyć jeden żeton z uśmiechniętą buźką na planszy przed sobą. Jeżeli wybór jest niepoprawny, odkłada kartę ze scenką z powrotem na stos, a grę kontynuuje kolejny uczestnik.
  • Wygrywa gracz, który zdobędzie wszystkie uśmiechnięte buźki.

 

Gra jest przeznaczona raczej dla dzieci przedszkolnych, które dopiero przestąpią próg szkoły. Moim zdaniem jednak, świetnie nadaje się dla pierwszoklasistów, aby dokładnie omówić i powtórzyć obowiązujące w szkole normy i zasady zachowania.

Mamy do dyspozycji karty obrazujące scenki z klasy, ze stołówki, z korytarza i podwórka szkolnego.

 

Gra „Dobre obyczaje w szkole” nie tylko w przyjazny sposób pokazuje dziecku, jak może zachowywać się w szkole, a czego nie wolno mu robić, ale także bogaci słownictwo, zachęca do interakcji i komunikacji oraz rozwija wartości społeczne, w tym szacunek dla innych. Grę możecie zakupić w sklepie „Nowa szkoła”.
Jest to świetna pomoc terapeutyczna, która pomoże uczniom prawidłowo funkcjonować w środowisku szkolnym.

O zachowaniu przy stole możesz natomiast przeczytać w artykule  >>Sawoir-vivre  nie tylko przy świątecznym stole.

 

Pozdrawiam

 

szkolne-inspiracje

 

 

 

Zapisz

Zapisz

11
0
Would love your thoughts, please comment.x