Sprawozdanie wychowawcy klas I-III to po prostu opis działań podjętych podczas danego okresu nauki (półrocza, roku), a także osiągnięć, umiejętności oraz zachowania naszych uczniów. Sposób konstruowania takiego podsumowania jest taki sam zarówno w śródroczu, jak też i na koniec roku szkolnego.
Zanim zaczniemy pisać takie sprawozdanie, musimy oczywiście przygotować dane o klasie, wychowankach oraz napisać oceny opisowe (śródroczne, roczne) dla poszczególnych uczniów.
Co jest ważne w klasyfikacji śródrocznej, możesz przeczytać w artykule >> Klasyfikacja śródroczna w klasach I-III.
Natomiast, jak przygotować ocenę opisową na koniec roku szkolnego, dowiesz się z wpisu >> Jak przygotować ocenę opisową w klasach I-III?
Sprawozdanie wychowawcy klasy
Napiszemy je szybko i sprawnie, jeśli najpierw przygotujemy sobie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Ile jest uczniów w klasie (ilu chłopców i ile dziewczynek)?
- ………
- ………
2. Jaka była frekwencja uczniów na lekcjach i zajęciach dodatkowych?
- ……….
3. Ilu uczniów jest z orzeczeniami i opiniami?
- ……….
- ……….
4. Ilu uczniów jest zwolnionych z W-F, zajęć komputerowych, nie uczęszcza na religię?
- ……….
- ……….
- ……….
5. Jakie są osiągnięcia i trudności uczniów w zakresie zajęć zintegrowanych? Jak uczniowie radzą sobie w nauce? Ilu uczniów otrzymało ocenę pozytywną, a ilu negatywną (z jakiego powodu)?
- ……….
- ……….
- ……….
6. Uczniowie wyróżniający się w nauce i zachowaniu, w działaniach na rzecz klasy i szkoły.
- ……….
7. Jakie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostały udzielone i ilu uczniów brało w nich udział?
- zajęcia logopedyczne:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- trening umiejętności społecznych:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- rozwijające zainteresowania – koła zainteresowań:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- rehabilitacja:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
- inne:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
>> a także rewalidacja:
………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. Czy były realizowane programy np. „Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”, „Czytanie ma moc”, projekty np. eTwinning, programy autorskie i innowacje? Jakie były efekty?
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Jakie są spostrzeżenia dotyczące zachowania uczniów podczas lekcji i przerw, funkcjonowania klasy jako zespołu (relacje rówieśnicze, współpraca, konflikty), funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – niepełnosprawnych, przewlekle chorych, motywacji do nauki, zaangażowania w życie klasy i szkoły?
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Czy były organizowane wyjścia, wycieczki i imprezy klasowe (jakie, w jaki sposób)?
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Czy byli uczniowie wyróżniający się w nauce i zachowaniu, w działaniach na rzecz klasy i szkoły?
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
12. Jak układała się współpraca z rodzicami (rozwiązywanie problemów, zaangażowanie w proces edukacyjny dziecka i życie szkoły)?
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
Praca zdalna
W sprawozdaniu wychowawcy warto również opisać: Jak wyglądała praca zdalna?
- W jakim zakresie wychowankowie wypełniali zadawane zdalnie zadania?
- Czy był problem z motywacją uczniów?
- Jakie napotkano problemy?
- Czy konieczne było korzystanie z pomocy pedagoga i psychologa szkolnego?
- Jak układała się współpraca wychowawcy z innymi nauczycielami i rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów?
- Czy pojawiły się problemy z funkcjonowaniem uczniów niepełnosprawnych podczas zdalnego nauczania?
- Czy wychowankowie mieli problemy sprzętowe lub z Internetem, skorzystali ze szkolnego sprzętu?
Sprawozdanie wychowawcy opisuje oczywiście konkretne działanie podjęte w danej klasie, jednakże sam „szkielet” takiego podsumowania jest podobny.
Jeśli chcesz skorzystać z takiego przykładowego sprawozdania wychowawcy klasy, a także przykładowych ocen opisowych, to zapraszam na kursy online.
SZCZEGÓŁY >> Sprawdzam
Pozdrawiam
Anna Albrecht