Żeby osiągnąć sukces, trzeba się oprzeć na swoich mocnych stronach. Każde dziecko zostało wyposażone w określone zdolności. Kiedy kładziemy nacisk na mocne strony, pozwalamy nie tylko rozwijać zainteresowania, ale i uwierzyć w siebie. Pamiętajmy jednak, że każdy z nas jest inny i preferuje różne sposoby uczenia się.

 

W jaki sposób uczy się moje dziecko?

 

W-jaki-sposób-uczy-sie-twoje-dziecko

 

Wzrokowiec

  • Lubi czytać.
  • Woli pisać niż mówić.
  • Lubi robić własne notatki.
  • Potrzebuje obrazków.
  • Notatki są czytelne, często kolorowe.
  • Łatwo zapamiętuje treści przedstawione w tabelce lub na wykresie.
  • Nie znosi długich wyjaśnień nauczyciela.
  • Przy krótkich pogadankach zazwyczaj patrzy na mówiącego.
  • Rozprasza go nieporządek.
  • Używa wizualnych słów i zwrotów np. Spójrz. Zobacz, jak to pachnie.

 

W-jaki-sposób-uczy-sie-twoje-dziecko

Słuchowiec

  • Uczy się na głos.
  • Może robić dużo błędów ortograficznych (pisze jak słyszy).
  • Nie potrzebuje kontaktu wzrokowego z nauczycielem.
  • Woli słuchać nagrań niż czytać.
  • Ma kłopoty z geometrią i mapami.
  • Lubi dużo i zawile mówić.
  • Często nuci, gwiżdże, podśpiewuje, mówi do siebie.
  • Rozprasza go hałas.
  • Czasami lubi uczyć się przy spokojnej muzyce.
  • Używa wyrazów i zwrotów typu: Słuchaj. To dobrze brzmi. Posłuchaj, jak tu ładnie.

 

W-jaki-sposób-uczy-sie-twoje-dziecko

Kinestetyk – ruchowiec

  • Musi się ruszać podczas mówienia.
  • Podnosi rękę, nawet, jeśli nie zawsze zna odpowiedź.
  • „Wierci się” podczas czytania.
  • Uczy się poprzez dotyk, smak, zapach, a przede wszystkim przez działanie.
  • Lepiej zapamiętuje i przyswaja informacje, gdy robi notatki.
  • Może mieć pismo mało czytelne, czasami pisze drukowanymi literami.
  • Musi się ruszać, aby się skoncentrować.
  • Zawsze znajdzie coś do stukania, obracania.
  • Nie przeszkadza mu nieporządek.
  • Lubi uprawiać sport.
  • Żywiołowo gestykuluje podczas rozmowy, poklepuje rozmówcę.
  • Używa słów i zwrotów: To mnie porusza. To mnie kręci. Gorący temat. To ma smaczek.

Kinestetyk – czuciowiec

  • Spokojny, wyciszony, wrażliwy, nieśmiały.
  • Lubi się zastanawiać, myśleć.
  • Mówi wolno, cicho, spokojnie.
  • Gestykuluje delikatnie.
  • Słucha często z zamkniętymi oczami.
  • Silnie wszystko przeżywa.
  • Wybiera miejsca ciche, dające poczucie bezpieczeństwa.
  • Używa słów i zwrotów: Czuję. Mam wrażenie. Mam poczucie.

 

Musimy wiedzieć, że każdy z nas najlepiej uczy się w swoim systemie sensorycznym, ale też rzadko preferujemy jeden styl uczenia się.

Jeżeli już odkryjemy, jak uczy się moje dziecko, będziemy mogli go wspierać i sprawić, że nauka będzie przychodziła mu z łatwością. Warto jednak pamiętać, że z wiekiem style uczenia mogą ulec zmianie. Trzeba zatem odwoływać się zarówno do słuchu, wzroku, jak i dotyku, a tylko trudniejsze rzeczy przekazywać w preferowany przez dziecko sposób.

 

W jaki sposób powinno uczyć się moje dziecko,
jeśli jest wzrokowcem?

  • Podkreślać kolorem ważne rzeczy.
  • Korzystać z kart obrazkowych.
  • Oglądać filmiki instruktażowe.
  • Nauczyć się robienia notatek w formie kolorowej mapy myśli.
  • Przy rozwiązywaniu zadań matematycznych posiłkować się rysunkami.
  • Korzystać z map, tabeli, wykresów.

W jaki sposób powinno uczyć się moje dziecko,
jeśli jest słuchowcem?

  • Uczyć się „na głos”, czyli powtarzać na głos ważne informacje.
  • Można nagrywać, a potem odtwarzać swoje wypowiedzi.
  • Chętne dzieci mogą wyśpiewywać tekst do zapamiętania np. tabliczkę mnożenia
    (10 sposobów na zapamiętanie tabliczki mnożenia).
  • Słuchać audiobooków po przeczytaniu książki, aby utrwalić treść.
  • Zapamiętywać poprzez tworzenie słownych skojarzeń.

W jaki sposób powinno uczyć się moje dziecko,
jeśli jest kinestetykiem?

  • Podkreślać ważne informacje kolorem.
  • Podczas pisania i czytania robić częste przerwy na „ruch” (mój syn podczas nauki do matury nauczył się żonglować i z powodzeniem zwiększał ilość żonglowanych piłeczek, przy okazji ćwicząc koncentrację i pamięć (Prosty sposób na ćwiczenie pamięci i koncentracji)
  • Poruszać się (chodzić) podczas zapamiętywania ważnych informacji lub ściskać w ręku gumową miękką zabawkę albo piłeczkę.
  • Czytać na głos, wodząc palcem po tekście.
  • Przeprowadzać doświadczenia i eksperymenty.
  • Działać praktycznie: lepić, malować, wycinać, grać w gry itp.

 

Dostosowując styl uczenia się do preferencji sensorycznych dziecka, możemy przy okazji wprowadzić element zabawy, tak by odrabianie pracy domowej sprawiało przyjemność, a nie było złem koniecznym. Na pewno potrzebne jest tu zaangażowanie rodziców, ale z czasem dziecko samo nauczy się wybierać odpowiadający mu sposób nauki. Teraz już wiecie dlaczego niektórzy lubią uczyć się w grupie i słuchać wypowiedzi innych, a inni wolą siedzieć w ciszy i w spokoju, bo każdy hałas ich rozprasza.

 

A jaki wy sami preferujecie styl uczenia się? Jesteście wzrokowcami. słuchowcami czy kinestetykami?

 

Pozdrawiam

Anna Albrecht

szkolne-inspiracje

Zapisz

42
0
Would love your thoughts, please comment.x