wpływ reklamy na dziecko

 

Negatywny wpływ reklamy na dziecko stał się w dzisiejszych czasach oczywisty.

Jej oddziaływanie nie tylko zaszczepia pragnienie rzeczy, ale wywołuje niepożądane zachowanie i postawy dziecka. Można znaleźć pewnie jakieś aspekty pozytywne np. propagowanie produktów związanych z higieną i zdrowiem, ale na ogół zarówno specjaliści, jak i rodzice są zgodni, że reklama zniewala umysły poprzez przekazywanie wypaczonego obrazu rzeczywistości.

Moje dzieciństwo upłynęło bez całkowitej styczności z reklamą telewizyjną czy radiową. Zetknęłam się z jej skutkami dopiero jako osoba dorosła. Tak, tak!  W okresie PRL-u reklama praktycznie nie istniała! I przyznam się bez bicia, że przez ładnych parę lat, byłam jak dziecko – bezgranicznie wierzyłam w jakość i działanie reklamowanych produktów. Na szczęście zaczęłam myśleć racjonalnie, ale nie jestem do końca pewna, czy nie zdarza mi się robić zakupów pod jej wpływem. A wy? Myślicie, że działania marketingowe was nie dotyczą? Wystarczy zajrzeć do szaf i przeczytać etykiety. 🙂

 

Co najbardziej martwi rodziców?

 

Wymuszenia

Wymuszenia dzieci są nagminne, a siła zadręczania rośnie w zastraszającym tempie. Narastają konflikty pomiędzy „proszącym” dzieckiem a odmawiającymi rodzicami.

Postawa konsumpcyjna

Dziecko nabiera przekonania, że jesteś tym, co posiadasz. Najważniejsza w życiu jest ilość i jakość posiadanych rzeczy.

Rozbudzanie łakomstwa

Bezustanne bombardowanie obrazkami smakołyków sprawia, że mamy ochotę próbować coraz to nowych produktów.

Frustracja i rozczarowanie dziecka

Dziecięcą frustrację wywołuje fakt, że dziecko czegoś pragnie, ale wie, że rodzic nie jest w stanie lub nie chce spełnić jego prośby. Czasami też reklamowany produkt w rzeczywistości nie jest tak wspaniały czy smaczny jak obiecywała reklama.

 

wpływ-reklamy-na-dziecko

 

Dlaczego reklama ma tak duży wpływ na dziecko?

 

  • Jest atrakcyjnie podana – ciekawa, kolorowa, ma sugestywną oprawę muzyczną, jest swoistym teatrem.
  • Występujące osoby mają budzący sympatię wygląd.
  • Oddziałuje na emocje.
  • Łatwo wpada w ucho.
  • Pojawia się cyklicznie, na tyle często, że nie sposób zapomnieć o reklamowanych produktach.

 

Jakie są najczęstsze działania speców od reklamy?

 

Marketingowcy stawiają na różne kampanie np.:

Musisz zebrać je wszystkie!

 

 

wpływ-reklamy-na-dziecko

 

Przykładem może być ostatnia udana kampania Biedronki. Cała Polska zbiera Świeżaki.

 

Jesteś cool!

 

 

wpływ-reklamy-na-dziecko

 

Tylko wtedy, jeśli masz rzeczy marki … .

Marka z supermarketu może oznaczać wykluczenie. Dzieci są przekonane, że spożywanie, posiadanie czy używanie produktów danej marki, uczyni je szczęśliwymi i pozwoli odnieść sukces w życiu. Najgorzej, że również część rodziców poddaje się reklamie i podziela ten pogląd.

 

Jak oswoić reklamę?

 

Przejmij kontrolę nad mediami w swoim domu i walcz!

Rozmawiaj z dzieckiem i wytłumacz:

 

  • jak konsumpcjonizm wpływa na nasze życie,
  • w jaki sposób wpływa na nas reklama – triki reklamowe – obraz, muzyka, głośność itp.
  • czy w prawdziwym życiu istnieją takie pokazywane w reklamach rodziny,
  • co tak naprawdę oznaczają słowa zawarte w reklamach np. ekscytujący, naturalny, miłość i czy ten produkt rzeczywiście może zapewnić te wartości,
  • że nie zawsze reklamowany produkt posiada przedstawiane cechy i właściwości oraz że spełnia nasze oczekiwania.

 

Oswajaj reklamę w formie zabawy

 

„Wytrop reklamę”

Zabawa ta ma na celu rozróżnienie prawdziwej rozrywki od chwytów marketingowych.

„Czego nam nie mówią?”

Zastanawianie się, jakie fakty zostały w reklamie pominięte i dlaczego. Czy reklamowany produkt niskotłuszczowy (tzw 0%) jest naprawdę zdrowy, jeśli pomija się informacje na temat wysokiej kaloryczności (zawartości cukru).

„Test konsumenta”

„Ślepa” próba z jedzeniem i piciem – mieszanie produktów markowych ze zwykłymi. Rozpoznawanie po smaku i zapachu i próba odpowiedzi na pytanie: Czy czujecie jakąś różnicę? Zastanawianie się, do jakiego stopnia reklama wpływa na nasze wybory.

Wspólne sporządzanie listy zakupów

Sporządzamy wspólnie z dzieckiem listę zakupów, dyskutując wybór produktów spożywczych. Można też przeanalizować poważniejsze rodzinne inwestycje (np. wakacje, samochód), pozwalając dziecku uargumentować swój wybór.

 

Co jeszcze możesz zrobić?

 

  • Nagraj ulubione programy dziecka na DVD i naucz je szybkiego przewijania reklam
  • Określ jasne zasady wydawania pieniędzy: co kupujesz regularnie, a co jest wydatkiem extra np. z okazji urodzin czy świąt.
  • Nie poddawaj się naciskom. Jeżeli raz podejmiesz decyzję, nie zmieniaj jej pod wpływem chwili np. histerii dziecka w sklepie.
  • Nie zagłuszaj poczucia winy (np. że, zbyt mało czasu poświęcasz dziecku) prezentami.
  • Nie wstawiaj telewizora na stałe do pokoju dziecka.
  • Spróbuj ograniczyć czas oddziaływania reklamy, czyli zamiast oglądać telewizję, wybierz się z dzieckiem na wycieczkę, basen czy plac zabaw.
  • Stwórz alternatywę dla pożądanego produktu. Może wymienisz go na inną atrakcję.

 

Pozdrawiam

szkolne-inspiracje

 

Inspiracją wpisu była książka Sue Palmer „Detoksykacja dzieciństwa”.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

36
0
Would love your thoughts, please comment.x