wpływ reklamy na dziecko

 

Negatywny wpływ reklamy na dziecko stał się w dzisiejszych czasach oczywisty.

Jej oddziaływanie nie tylko zaszczepia pragnienie rzeczy, ale wywołuje niepożądane zachowanie i postawy dziecka. Można znaleźć pewnie jakieś aspekty pozytywne np. propagowanie produktów związanych z higieną i zdrowiem, ale na ogół zarówno specjaliści, jak i rodzice są zgodni, że reklama zniewala umysły poprzez przekazywanie wypaczonego obrazu rzeczywistości.

Moje dzieciństwo upłynęło bez całkowitej styczności z reklamą telewizyjną czy radiową. Zetknęłam się z jej skutkami dopiero jako osoba dorosła. Tak, tak!  W okresie PRL-u reklama praktycznie nie istniała! I przyznam się bez bicia, że przez ładnych parę lat, byłam jak dziecko – bezgranicznie wierzyłam w jakość i działanie reklamowanych produktów. Na szczęście zaczęłam myśleć racjonalnie, ale nie jestem do końca pewna, czy nie zdarza mi się robić zakupów pod jej wpływem. A wy? Myślicie, że działania marketingowe was nie dotyczą? Wystarczy zajrzeć do szaf i przeczytać etykiety. 🙂

 

Co najbardziej martwi rodziców?

 

Wymuszenia

Wymuszenia dzieci są nagminne, a siła zadręczania rośnie w zastraszającym tempie. Narastają konflikty pomiędzy “proszącym” dzieckiem a odmawiającymi rodzicami.

Postawa konsumpcyjna

Dziecko nabiera przekonania, że jesteś tym, co posiadasz. Najważniejsza w życiu jest ilość i jakość posiadanych rzeczy.

Rozbudzanie łakomstwa

Bezustanne bombardowanie obrazkami smakołyków sprawia, że mamy ochotę próbować coraz to nowych produktów.

Frustracja i rozczarowanie dziecka

Dziecięcą frustrację wywołuje fakt, że dziecko czegoś pragnie, ale wie, że rodzic nie jest w stanie lub nie chce spełnić jego prośby. Czasami też reklamowany produkt w rzeczywistości nie jest tak wspaniały czy smaczny jak obiecywała reklama.

 

wpływ-reklamy-na-dziecko

 

Dlaczego reklama ma tak duży wpływ na dziecko?

 

  • Jest atrakcyjnie podana – ciekawa, kolorowa, ma sugestywną oprawę muzyczną, jest swoistym teatrem.
  • Występujące osoby mają budzący sympatię wygląd.
  • Oddziałuje na emocje.
  • Łatwo wpada w ucho.
  • Pojawia się cyklicznie, na tyle często, że nie sposób zapomnieć o reklamowanych produktach.

 

Jakie są najczęstsze działania speców od reklamy?

 

Marketingowcy stawiają na różne kampanie np.:

Musisz zebrać je wszystkie!

 

 

wpływ-reklamy-na-dziecko

 

Przykładem może być ostatnia udana kampania Biedronki. Cała Polska zbiera Świeżaki.

 

Jesteś cool!

 

 

wpływ-reklamy-na-dziecko

 

Tylko wtedy, jeśli masz rzeczy marki … .

Marka z supermarketu może oznaczać wykluczenie. Dzieci są przekonane, że spożywanie, posiadanie czy używanie produktów danej marki, uczyni je szczęśliwymi i pozwoli odnieść sukces w życiu. Najgorzej, że również część rodziców poddaje się reklamie i podziela ten pogląd.

 

Jak oswoić reklamę?

 

Przejmij kontrolę nad mediami w swoim domu i walcz!

Rozmawiaj z dzieckiem i wytłumacz:

 

  • jak konsumpcjonizm wpływa na nasze życie,
  • w jaki sposób wpływa na nas reklama – triki reklamowe – obraz, muzyka, głośność itp.
  • czy w prawdziwym życiu istnieją takie pokazywane w reklamach rodziny,
  • co tak naprawdę oznaczają słowa zawarte w reklamach np. ekscytujący, naturalny, miłość i czy ten produkt rzeczywiście może zapewnić te wartości,
  • że nie zawsze reklamowany produkt posiada przedstawiane cechy i właściwości oraz że spełnia nasze oczekiwania.

 

Oswajaj reklamę w formie zabawy

 

“Wytrop reklamę”

Zabawa ta ma na celu rozróżnienie prawdziwej rozrywki od chwytów marketingowych.

“Czego nam nie mówią?”

Zastanawianie się, jakie fakty zostały w reklamie pominięte i dlaczego. Czy reklamowany produkt niskotłuszczowy (tzw 0%) jest naprawdę zdrowy, jeśli pomija się informacje na temat wysokiej kaloryczności (zawartości cukru).

“Test konsumenta”

“Ślepa” próba z jedzeniem i piciem – mieszanie produktów markowych ze zwykłymi. Rozpoznawanie po smaku i zapachu i próba odpowiedzi na pytanie: Czy czujecie jakąś różnicę? Zastanawianie się, do jakiego stopnia reklama wpływa na nasze wybory.

Wspólne sporządzanie listy zakupów

Sporządzamy wspólnie z dzieckiem listę zakupów, dyskutując wybór produktów spożywczych. Można też przeanalizować poważniejsze rodzinne inwestycje (np. wakacje, samochód), pozwalając dziecku uargumentować swój wybór.

 

Co jeszcze możesz zrobić?

 

  • Nagraj ulubione programy dziecka na DVD i naucz je szybkiego przewijania reklam
  • Określ jasne zasady wydawania pieniędzy: co kupujesz regularnie, a co jest wydatkiem extra np. z okazji urodzin czy świąt.
  • Nie poddawaj się naciskom. Jeżeli raz podejmiesz decyzję, nie zmieniaj jej pod wpływem chwili np. histerii dziecka w sklepie.
  • Nie zagłuszaj poczucia winy (np. że, zbyt mało czasu poświęcasz dziecku) prezentami.
  • Nie wstawiaj telewizora na stałe do pokoju dziecka.
  • Spróbuj ograniczyć czas oddziaływania reklamy, czyli zamiast oglądać telewizję, wybierz się z dzieckiem na wycieczkę, basen czy plac zabaw.
  • Stwórz alternatywę dla pożądanego produktu. Może wymienisz go na inną atrakcję.

 

Pozdrawiam

szkolne-inspiracje

 

Inspiracją wpisu była książka Sue Palmer „Detoksykacja dzieciństwa”.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Pin It on Pinterest

Share This

UDOSTĘPNIJ TEN POST!

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się ze znajomymi!