Klocki w matematyce to wspaniały środek dydaktyczny. Umożliwia pracę z dziećmi na poziomie enaktywnym, ikonicznym i symbolicznym. Jest to pomoc edukacyjna nie do przecenienia, jeśli chodzi o rozwój operacji myślowych, a przy tym sprawia dzieciom dużą przyjemność.
Na zdjęciu powyżej widzimy duży zestaw klocków Morphum. Klocki Łączą się w dwóch płaszczyznach, dzięki czemu można tworzyć z nich niezwykłe przestrzenne budowle. Możemy je jednak śmiało wykorzystać również do zabaw matematycznych, ćwicząc przy tym:
- nazywanie oraz porządkowanie liczb w różnych zakresach liczbowych
- rozpoznawanie kolorów (z młodszymi dziećmi)
- tworzenie zbiorów
- przeliczanie elementów
- doskonalenia sprawności rachunkowych w zakresie czterech działań matematycznych
- porównywanie
- ilustrowania treści zadań tekstowych
- segregowanie pod względem kolorów i kształtów
Na początku warto dzieciom pozwolić na zapoznanie się z klockami. Dzięki łącznikom, osiom i kołom istnieje możliwość stworzenia ruchomych połączeń pomiędzy poszczególnymi elementami. Możliwości jest naprawdę dużo, a poprzez świetną zabawę, klocki będą się na pewno miło kojarzyć.
Klocki w matematyce – dodawanie
Uczenie się pojęć matematycznych z klockami, to po prostu matematyka na wesoło z wykorzystaniem konkretu. Powszechnie wiadomo, że młodsze dzieci uczą się poprzez działanie i manipulowanie.
Zaczynamy od układania rozwiązań zadań na klockach, a następnie przechodzimy do zapisu cyfrowego.
Możemy też ilustrować podane przez nauczyciela działania matematyczne.
Następnie przechodzimy do układania wież z klocków. Przeliczamy elementy i układamy działanie.
Klocki w matematyce – porównywanie
Podobnie jak przy dodawaniu, układamy formułę matematyczną do klocków i na odwrót.
Podobnie postępujemy z wieżami.
Klocki w matematyce – ćwiczenia orientacji przestrzennej
O wykorzystaniu klocków w ćwiczeniu orientacji przestrzennej pisałam >> TUTAJ.
Okazuje się, że większość klocków nadaje się do zabaw tego typu. Zauważyliście, że klocki Morphum można połączyć również bokami?
A oto jedno z zadań do wykorzystania na zajęciach z orientacji przestrzennej.
Na początku większość dzieci poda odpowiedź a). Wystarczy jednak kilka ćwiczeń oraz oczywiście samodzielne zbadanie zadania na klockach i potem już nie popełniają błędów.
Nie masz liczmanów wykorzystaj klocki! Na pewno można przeprowadzić ciekawe zajęcia mając tylko pudło zwykłych klocków.
Oczywiście są klocki bardziej „specjalistyczne”: inne do manipulowania, inne do układania działań matematycznych, a inne do nauki czytania.
Pozdrawiam i zachęcam do wykorzystywania klocków w matematyce.
Coś mi tu nie gra: klockami bawiłam się od najmłodszych i nic mi to nie dało, ciągle jestem lewa z matmy
Dzieckiem trzeba pokierować. 🙂 Samo bawienie nie wystarczy. 🙂
Wszystko można użyć do nauki matematyki. Klocki, jabłka, papier …. Zależy co dziecku sprawia frajdę – nie każdy musi być matematycznym geniuszem. Pomysł jednak fajny.
Ćwiczenia mają sprawić, żeby ta sprawność matematyczna była na wyższym poziomie. Jeśli nie zaczniemy z młodszymi dziećmi, to potem rzeczywiście mogą mieć problemy z logicznym myśleniem.
Nauka w ten sposób jest na pewno dla dzieci bardzo ciekawa
Zwłaszcza, jak mogą się trochę najpierw pobawić. 😉
Ciekawy pomysł. Jak dziecko uwielbiałam klocki, choć nie przypominam sobie, żeby służyły akurat nauce matematyki 😉
Tak naprawdę wszystkie przedmioty dookoła nas można wykorzystać w początkowej nauce matematyki, ale klocki wyjątkowo do tego się nadają. 🙂
Przypomniała mi się matematyka.. Mój koszmar w szkole podstawowej i średniej. A klocki to fajny pomysł.
Po to ćwiczymy z maluchami, żeby potem matematyka nie stawała się koszmarem. 🙂
Ja juz nie moge sie doczekać kiedy synek bedzie wystarzcajaco duzy by bawić sie klockami!
I wtedy trzeba zacząć przy zabawie przemycać trochę nauki: kolory, segregowanie kształtów, przeliczanie itd.
Nauka przez zabawe, tez stosuje jak najczesciej 🙂
To rzeczywiście świetny pomysł na naukę 🙂